Ga naar hoofdinhoud

Duitsers gaan hun deel Betuweroute aanleggen

Duitsland is eind vorige week gestart met de aanleg van ‘het Derde Spoor’, een traject van een 73 km lang spoor tussen Emmerich en Oberhausen, dwars door de bewoonde wereld heen. Dankzij de spooruitbreiding kunnen er in de toekomst meer goederentreinen gebruikmaken van de Betuweroute.

De starthandeling vond plaats ‘an der Rothofstraße’. Hier bouwt de Duitse spoorbeheerder DB Netz een nieuw viaduct dat straks over de sporen heen gaat. Het is de eerste van 47 viaducten en bruggen die op de 73 kilometer lange route tussen Emmerich en Oberhausen moeten worden gebouwd of aangepast. De starthandeling werd verricht door onder meer de minister van verkeer van de deelstaat Noordrijn-Westfalen Michael Groschek en de Duitse staatssecretaris Enak Ferleman van het ministerie van Transport.

Een goede infrastructuur voor spoorgoederenvervoer is belangrijk voor de economische ontwikkeling van Nederland. Het aantal treinen dat gebruik maakt van de Betuweroute is de afgelopen jaren gegroeid en zal naar verwachting verder toenemen. Bijvoorbeeld door de nieuwe terminals op de Tweede Maasvlakte. Om de verwachte toename in goede banen te leiden, is bij de grens in Zevenaar en in Duitsland meer capaciteit nodig. Door de aanleg van het derde spoor kunnen vervoerders in de toekomst meer goederentreinen inzetten op de Europese corridors voor het goederenvervoer, zoals tussen Rotterdam en Genua. Tijdens de werkzaamheden worden treinen periodiek omgeleid via de Brabant- en Bentheimroute.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer