De gezamenlijke Duitse verkeersministers beslissen vanmiddag over het al dan niet toelaten van de 25,25 meter lange LZV met 60 ton treingewicht. Insiders verwachten een negatief besluit.

Voor het overleg heeft Bondsminister Wolfgang Tiefensee al gezegd tegen algehele toelating van LZV’s te zijn. Ook meerdere deelstaatministers zijn tegen. “Klimaschützer oder Brückenkiller?’ is de slogan bij de discussie. De voordelen van de LZV als het gaat om brandstofverbruik en milieu worden door de meeste partijen in Duitsland erkend. Er worden echter drie bezwaren aangevoerd war de partijen het nog lang niet over eens zijn. Ten eerste is dat de verschuiving van lading van rail naar weg. Op de tweede plaats komt het probleem van een aantal bruggen die het gewicht niet aan zouden kunnen. Sommige bronnen spreken van extra investeringen van4 tot 8 miljard euro. het derde argument dat vooral door de ADAC wordt opgevoerd is de verkeersveiligheid. De ADAC maak zich vooral zorgen over het gevaar dat ontstaat bij het inhalen van LZV’s.
Bronnen:
Stern,
VerkehrsRundschau