Ga naar hoofdinhoud

Duitsland blijft verdeeld over LZV

Duitsland kan het maar niet eens worden over de proeven met LZV’s. Het Verband Deutscher Verkehrsunternehmen (VDV) wil dat er een einde komt aan de proeven die in Duitse deelstaten worden genomen met lange en zware vrachtauto’s, terwijl de deelstaat Thüringen juist een proef start.

Volgens het VDV zal het gebruik van de Gigaliner niet leiden tot minder vrachtverkeer op de wegen, maar juist tot een toename ervan. Het VDV roept de Duitse regering op, de regelgeving niet te wijzigen ten gunste van de LZV. Volgens de organisatie heeft een studie van TIM consultants uitgewezen dat het gebruik van de LZV zal leiden tot een vermindering van het ladingaanbod voor het gecombineerd vervoer met 55 procent. Dat ladingaanbod zou voortaan weer geheel over de weg, met LZV’s, worden vervoerd. Daardoor neemt het aantal vrachtautoritten zelfs met 24 procent toe, zo bleek uit die studie. Een ander onderzoek, in opdracht van het Duitse verkeersministerie, wees uit dat het ladingaanbod voor het combivervoer met 30 procent zou dalen als LZV’s op grote schaal worden ingezet. Het VDV wijst ook op de aanzienlijke extra kosten aan wegenonderhoud en aanpassing van infrastructuur als de LZV op de Duitse wegen zijn opwachting zou maken.

In de Duitse deelstaat Thüringen mogen sinds vorige week LZV’s de weg op, maar met een totaalgewicht dat onder de zestig ton komt te liggen. Eerder al werden vergunningen voor het rijden met de LZV afgegeven in de deelstaten Nedersaksen, Noordrijnland-Westfalen en Baden-Wuerttemberg. Andere deelstaten blijven huiverig en kijken met interesse naar de uitkomst van de studie.

Bron: Nieuwsblad Transport

 

Auteur: Arjan Velthoven

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer