In geen Europees land groeit het wegtransport zo snel als in Duitsland. Nijpend is vooral het tekort aan parkeerplaatsen voor trucks langs de Autobahn. Daarvan moeten er de komende jaren 30.000 bijkomen.
Op dit moment tellen de Raststätten en Autohofen langs de Duitse autobanen 44.000 parkeerplaatsen voor trucks. Dat is naar de ervaring van de Duitse politie veel te weinig. Een onderzoek van de Bundesanstalt für Strassenwesen wijst uit dat er tussen 1995 en 2005 slechts 4100 truckparkeerplaatsen zijn bijgekomen. In verhouding tot de groei van het wegtransport is dat veel te weinig. Het wegtransport in en door Duitsland bereikte al eind 2006 de mijlpaal van 600 miljard ton kilometer. Voorspeld was 560 miljard tonkilometer. De prognose van 690 miljard tonkilometer voor 2015 wordt algemeen als veel te laag beschouwd.
Autohofen in de problemen
Op korte termijn kan het aantal truckparkeerplaatsen alleen worden uitgebreid door vergroting van de capaciteit van de Autohofen. Die zijn goed voor ongeveer de helft van alle truckparkeerplaatsen.Volgens hun brancheorganisatie VEDA kunnen ze daar binnen een jaar 10.000 plekken aan toevoegen. Dat dat zal gebeuren is twijfelachtig want veel Duitse Autohofen hebben het financieel moeilijk door het tanktoerisme.
Slimme parkeersystemen
Een andere mogelijkheid zijn slimme parkeersystemen zoals bij de Rastanlage Montabaur aan de BAB3 dat ook wordt ondersteund door de regering van de deelstaat Rheinland Pfalz. Door zogenaamd ‘colonneparkeren’ kon me de capaciteit daar verdubbelen. In Montabaur moeten de chauffeurs hun vertrektijd ingeven waarna een telematica systeem een plaats aanwijst.
Een andere mogelijkheid zijn slimme parkeersystemen zoals bij de Rastanlage Montabaur aan de BAB3 dat ook wordt ondersteund door de regering van de deelstaat Rheinland Pfalz. Door zogenaamd ‘colonneparkeren’ kon me de capaciteit daar verdubbelen. In Montabaur moeten de chauffeurs hun vertrektijd ingeven waarna een telematica systeem een plaats aanwijst.
Wil men het Duitse parkeerprobleem echt oplossen dan moeten er volgens het Bundesanstalt für Strassenwesen tot 2015 ruim 30.000 plaatsen bijkomen.