In Duitsland is de discussie over de LZV nog lang niet ten einde. De laatste bijdrage komt van Duitslands hoogste milieu-ambtenaar die stelt dat 25.25 meter lange trucks niet goed zijn voor het milieu.

Massale invoering van 25.25 meter lange, 60 ton zware vrachtauto- combinaties zal er toe leiden dat zowel het spoor als de binnenvaart veel lading kwijtraken. “En dat is slecht voor het milieu” stelt Andreas Troge, chef van het Duitse Umweltbundesamt (UBA) in het Handelsblatt van afgelopen zaterdag. Volgens een onderzoek van het UBA leidt iedere procent daling van de wegvervoertarieven tot 1,8% daling van het vervoersvolume bij het gecombineerd weg/railvervoer en tot een daling van 0,8% van het volume bij de binnenvaart. Volgens het UBA zouden de vrachttarieven bij grootschalige invoering van 25.25 meter combinaties met 20 tot 25% kunnen dalen. Dat zou volgens het UBA betekenen dat het gecombineerd weg/railvervoer 38% terugloopt en de binnenvaart 16%. Volgens Troge is dat, in het kader van de Europese klimaatdoelstellingen, niet gewenst. Recent wees een
onderzoek van de Duitse Bundesanstalt für Strassenwesen nog uit dat invoering van de LZV tot minder voertuigbewegingen zou leiden en dus juist goed voor het milieu zou zijn.
Bron:
Handelsblatt