Nieuws

Duitsland wil 17-jarige chauffeurs achter het stuur

7

De Duitse raad voor verkeersveiligheid (DVR) wil dat ook 17-jarigen een vrachtwagen kunnen besturen. De minderjarige chauffeurs zouden dan met een begeleider de weg op mogen, net als dat bij personenauto’s het geval is. Het voorstel zou moeten helpen het chauffeurstekort te bestrijden. Dat melden diverse Duitse media.

foto ter illustratie

In de DVR zitten vertegenwoordigers van verkeersministeries, verzekersmaatschappijen en autofabrikanten. “Bij personenauto’s heeft het begeleid rijden van 17-jarigen zich bewezen”, aldus Jürgen Bente van de DVR. “Daarom bevelen wij het aan ook bij trucks in te voeren.” Bij het slagen voor het C/CE-rijbewijs mogen chauffeurs dan de weg op met een vrachtwagen, zolang ze in de cabine maar vergezeld worden van iemand die ook een C/CE-rijbewijs heeft.

Volgens de DVR zal het toestaan van 17-jarigen achter het stuur nieuwe kansen scheppen voor de transportsector. “Het wordt voor schoolverlaters interessanter om chauffeur te worden.” Ook voor transportbedrijven, die kampen met een ernstig tekort aan chauffeurs, kan dit een oplossing zijn, denkt de DVR.

Ook in Nederland mogen jongeren van 17 jaar die al een B-rijbewijs hebben, onder begeleiding de weg op. Ook bij ons is dit met het ‘groot rijbewijs’ echter niet toegestaan.

7 reacties op “Duitsland wil 17-jarige chauffeurs achter het stuur

  1. Bert schreef:

    Waarom zou er eigenlijk een chauffeurstekort zijn? Iets met gebrek aan waardering, misschien?

  2. Hein R. te W. schreef:

    Ben het met Bert eens. Betere beloning, een werkbaar RTB en geen torenhoge boetes voor kleine overtredingen. Dan maak je het voor deze MENSEN weer aantrekkelijk.

  3. Claes Michel schreef:

    dan rij ik niet meer in Duitsland.
    ze klagen en zagen nu al dat er zoveel jonge dodelijke slachtoffers zijn, wat gaat dat niet geven als die snotneuzen met dertig ton op de weg rijden?
    gewoon belachelijk, de fout zit bij die goeie zakkenvullende europa, zij hebben de rijtijden vermindert zodat het niet meer aantrekkelijk en niets meer te verdienen valt.
    Dood aan europa.

  4. mulder g schreef:

    De leeftijd moet naar boven; Denk aan 24+
    Zelf waargenomen/ondervonden, jongeren zoeken te regelmatig meer dan de grenzen op.

  5. Smulders C schreef:

    Heel leuk voorstel maar waar halen ze die begeleiders vandaan!!!

  6. Rudi Klein Zeggelink schreef:

    Voorstel op zich is niet slecht,echter er kleven toch wel nadelen aan,vindt persoonlijk 17 te jong om al volwaardig als chauffeur te functioneren,normale gang van zaken is ervaring opdoen als bijrijder (Dit zou dan wel vanaf je 17e kunnen),op je 18e je papieren halen en dan eerst eens een jaartje of 2 binnenland rijden en vandaar de stap naar internationaal chauffeur maken,er komen wel wat meer dingen bij kijken dan alleen het rijden en zelfoverschatting op zo’n jonge leeftijd komt toch regelmatig voor.Men moet zich er terdege bewust van zijn dat je niet alleen de verantwoording voor je eigen materieel hebt maar ook helaas regelmatig de fouten van medeweggebruikers moet zien op te lossen,Dit leer je wel in de loop der jaren maar je kunt van een 18 jarige niet verwachten dat ie net zoveel ervaring heeft dan iemand die al 10 of meer jaren in het transport zit.Daarnaast is er nu al een schreeuwend tekort aan chauffeurs dus zou niet weten waar ze die begeleiders vandaan willen halen en dan hebben we het over het financiële plaatje nog niet eens gehad.Kortom niet haalbaar

  7. Spikey schreef:

    Nog altijd beter dan dronken Oostblokkers?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven