De Duitse regering wil in navolging van brancheverenigingen en de ADAC af van de uitschakelmogelijkheid van noodremsystemen. Verkeersminister Dobrindt zei te overwegen om de ‘uitknop’ te verbieden.
Het aantal file-ongevallen in Duitsland is tal van partijen daar een doorn in het oog. Afgelopen maandag vielen in Beieren 18 doden toen een bus achterop een vrachtwagen reed.
Vorig jaar pleitte de Duitse Bundesrat al voor een verbod op de uitknop in bussen en trucks, nu is ook verkeersminister Dobrindt zo ver. “Het is verstandig om na te denken over een manier om deactivitatie van noodremsystemen onmogelijk te maken”, aldus Dobrindt.
Noodremsystemen zijn sinds 2015 verplicht op nieuwe trucks en bussen. Tot op heden kunnen chauffeurs de systemen eenvoudig uitschakelen en doen dat ook op grote schaal.
Bron: Verkehrsrundschau
En waarom wordt er uitgeschakeld? Omdat het zo fijn werkt als hij ingeschakeld is?
Die uit knop zit er voornamelijk voor als je een ABS/EBS storing hebt. In zo’n geval is het gevaarlijk om.met het systeem aan te rijden omdat je dan misschien scharen
Het systeem gebruikt veel sensoren en andere parameters. wanneer er ook maar 1 van deze sensoren hapert of een parameter buiten de geprogrammeerde waarde komt geeft dat een storing weer op het display met de nodige piepjes. dat is irritant dus schakelen we het maar uit.
Een systeem in de auto inbouwen waardoor de mobiele telefoon een verbinding maakt met de auto en zodoende onbruikbaar is zolang de auto rijdt/motor draait, zou een veel zinniger oplossing zijn.
moeilijk? welnee, de mautkasten werken allang op deze wijze. zodra de auto een meter gerold heeft, zijn de knoppen uitgeschakeld totdat het contact eerst weer uit is geweest.
scheelt heel veel “onduidelijke” kop/staart botsingen, met alle gevolgen van dien.
Heb ik verstand van zaken? natuurlijk niet, ik rijd pas 32 jaar buitenland, heb in die tijd misschien 4 noodremmingen moeten uitvoeren.
Kennelijk hebben we tegenwoordig 25 keer per dag een systeem nodig dat een noodremming uitvoert……
Hoe komt dat toch, vraag je je dan af?