Ga naar hoofdinhoud

‘Duurzaamheid belangrijk, maar tevreden klanten en efficiency belangrijker’

De hele logistieke sector heeft tegenwoordig de mond vol over ‘duurzaamheid’: de carbon footprint mag vooral niet te groot worden. Maar om managementniveau blijkt klanttevredenheid en kostenbesparing bovenaan de agenda te staan. Dat blijkt uit het rapport ‘Nationaal Duurzaamheidsonderzoek Logistiek’.

Test Scania G440 Euro 6 #15Het onderzoek (onderaan dit artikel kunt u het hele rapport lezen) concludeert dat duurzaamheid een belangrijk thema in de logistiek is en dat het in de oekomst hoger op de managementagenda zal staan. Maar tegelijkertijd blijkt ook dat verduurzaming van de keten geen eenvoudige klus is. De focus op kostenbesparingen en efficiency blijven het uitgangspunt.

Klanttevredenheid en kostenbesparing staan hoger op de strategische agenda dan duurzaamheid. Dat past in het beeld van een dienstverlenende sector dat gericht is op een efficiënte keten. Ook gaat speciale aandacht uit naar de flexibiliteit van de organisatie.

Een deel (37 procent) van de deelnemers geeft aan dat zij beschikken over een duurzaamheidsstrategie, terwijl een even groot deel aangeeft er mee bezig te zijn. Dat biedt volgens de onderzoekers een prima uitgangspositie om dit thema binnen het bedrijf aandacht te geven. De logistiek dienstverleners scoren hier over het algemeen hoger dan de verladers.

Duurzaamheidsdoelen worden ondersteund en gemeten door middel van KPI’s.  Dit geldt in 58 procent van de gevallen voor de logistiek dienstverleners; verladers scoren hierop iets lager met 50 procent. De belangrijkste KPI’s zijn reductie van Co2/Nox-emissië (LDV 78 procent, verladers 58 procent) en reductie energieverbruik (LDV 75 procent, verladers 63 procent)

De bereidheid om ‘up front’ te betalen voor duurzame logistieke oplossingen is beperkt.  Pas als de opbrengst vooraf bekend is, zien we de bereidheid toenemen om meer te betalen voor duurzame logistieke oplossingen (LDV 52 procent, verlader 63 procent).

Technologie en samenwerking vormen de meest kansrijke route naar logistieke verduurzaming. Onderling vertrouwen en onvoldoende zicht op opbrengsten belemmeren samenwerking. Door logistiek dienstverleners wordt ook het ontbreken van langdurige contracten genoemd.

Bekijk het rapport

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer