De Europese Commissie heeft afgelopen week details in de zaak AT.39824, oftewel de verboden prijsafspraken tussen truckfabrikanten, bekend gemaakt. Daar komen tot nu toe nog onbekende details uit naar voren. Juli vorig jaar werden forse boetes opgelegd aan DAF, Daimler, Volvo/Renault en Iveco.
Het lijvige onderzoeksrapport werd samengevat gepubliceerd in het publicatieblad van de Europese Unie, maar ook het hele rapport is in te zien (onderaan dit artikel!)
Uit het rapport blijkt dat de truckfabrikanten afspraken maakten over de brutoadviesprijs van nieuwe vrachtwagens, maar ook over het tijdstip voor en het doorberekenen van kosten voor de invoering van voor de Euro 3- tot Euro 6-normen vereiste emissietechnologieën voor middelzware en zware vrachtwagens.
Niet alleen stuurden de truckfabrikanten elkaar prijslijsten, na een paar jaar lieten de fabrikanten elkaar ook kijken in hun truckconfiguratoren. Soms ging dat over prijzen, maar er werd ook technische informatie uitgewisseld. De EC concludeert dat alle betrokken truckfabrikanten, met uitzondering van DAF, op enig tijdstip de gelegenheid hadden in de truckconfigurator van tenminste één andere truckfabrikant te kijken.
Het rapport bevat ook concrete voorbeelden van acties. Zo stuurde een medewerker van DAF Trucks Deutschland GmbH eind 2004 een email naar vertegenwoordigers van andere Duitse vestigingen van de truckfabrikanten, met het verzoek hun verwachte prijsstijgingen voor 2005 te sturen. Dat deden de vertegenwoordigers, en iets later werden samengevatte informatie over alle geplande prijsstijgingen door de DAF-medewerker naar alle vertegenwoordigers gestuurd.
Uit het rapport blijkt overigens duidelijk dat veel van de afspraken liepen via Duitse vestigingen van de betrokken truckfabrikanten. Diverse Duitse vestigingen worden dan ook hoofdelijk aansprakelijk gesteld en krijgen een onderdeel van de boete toebedeeld.