Transport en Logistiek Nederland (TLN) en EVO verwachten dat de totale economische schade van de 20 grootste knelpunten op het Nederlandse rijkswegennet in 2007 stijgt tot meer dan 700 miljoen euro.
Deze omvangrijke financiële schade wordt veroorzaakt door een toename in het verkeer, een achterblijvend aanbod van infrastructuur door vertragingen in de aanleg van enkele spitsstroken en grote infrastructurele projecten én een groot aantal onderhoudswerkzaamheden. TLN en EVO willen dat het kabinet ervoor zorgt dat de aanleg en ingebruikname van geplande spitsstroken en overige grote infrastructurele projecten geen vertragingen meer oplopen.
TLN en EVO hebben berekend dat de economische schade over het eerste half jaar van 2007 ten opzichte van 2006 is gestegen met 9 procent en daarmee uitkomt op 290 miljoen euro. Op basis daarvan verwachten de organisaties een totale schade van files voor het vrachtverkeer in 2007 van meer dan 700 miljoen euro. Dit is een stijging van minimaal 11 procent ten opzichte van 2006. Dit betreft alleen de directe schade door files op het rijkswegennet. De ‘duurste’ files staan in de regio Utrecht (122 miljoen). De sterkste groei is echter in de Regio Amsterdam, waar de economische schade door files is toegenomen met 13 procent . Ondanks dat de Randstad al jaren heeft te maken met een aanzienlijke economische schade door files, verwachten TLN en EVO in de nabije toekomst een toename van de problemen in de Randstad als gevolg van vertraging in infrastructurele projecten in een gebied waar de economie nog steeds sterk groeit.
TLN en EVO ergeren zich aan de onnodige schadepost van meer dan 300 miljoen euro die wordt veroorzaakt door projectvertragingen. Hoewel voor bijna de helft van de trajecten uit de top-20 van duurste files in Nederland wel budget beschikbaar is om de knelpunten aan te pakken, kennen deze projecten een gemiddelde vertraging van twee jaar vanwege procedures en perikelen rondom luchtkwaliteit. Dit betekent dat op er op verscheidene trajecten het verkeer twee jaar lang onnodig in de file staat met enorme gevolgen voor de economie en het milieu.