Nieuws

Eemtrans-Baarn: twee Volvo’s, 1500 pk

1

Eemtrans-Baarn heeft twee schuifzeilcombinaties vervangen door twee nieuwe Volvo’s FH16, elk gemotoriseerd met de 750 pk D16 commonrail motor. Het transportbedrijf rijdt al jarenlang uitsluitend Volvo-trucks, een keuze die wordt verklaard door goede ervaringen met de voertuigen en de sterke band met Harbers Trucks in Barneveld.

Opvallend aan de luchtgeveerde Volvo FH-combinaties is de korte wielbasis van de motorwagen (3900 mm), in combinatie met de lange aanhanger. Het heeft alles te maken met de hoofdactiviteit van Eemtrans-Baarn: het transport van hout en plaatmateriaal. “Wij rijden hout voor zagerijen en handelaren, al dan niet via onze op- en overslagloodsen in Baarn”, vertelt Hendrik-Jan Dorrestijn, tweede generatie in het familiebedrijf. “Het komt zeer regelmatig voor dat we drie houtlengtes achter elkaar moeten laden. Vandaar dat, ter compensatie op de totale lengte, onze motorwagens aan de korte kant zijn. Tevens hebben ze een laag chassis, zodat we een laadbak met 2,95 meter insteekhoogte kwijt kunnen.”

Vanwege de zware ladingen en het werkgebied van Eemtrans-Baarn, namelijk de Benelux en Duitsland, heeft Dorrestijn bij vervanging van twee oudere combinaties gekozen voor de zwaarste motor uit het Volvo Trucks-gamma, een 16-liter met 750 pk en een maximaal koppel van 3550 Nm. “In de bergen zijn dat zeer bruikbare pk’s, die veel trekkracht leveren tegen een relatief laag brandstofverbruik”, aldus Dorrestijn.

De beide Volvo’s FH zijn tevens uitgerust met Work Remote. “Enorm efficiënt, omdat de chauffeurs tijdens het laden en lossen niet telkens terug de cabine in hoeven. Met de Work Remote kunnen ze bijvoorbeeld de luchtvering regelen bij het laaddock, de verlichting in de bak bedienen en tijdens het laden de aslasten uitlezen.” Andere voorzieningen zijn de in de cabine geïntegreerde standkoeling I-ParkCool en het Visibility Pro-pakket, met onder meer Bi-Xenon-lampen met bochtverlichting.

Evenals de overige trucks in het wagenpark zijn ook de nieuwste Volvo’s FH voorzien van Dynafleet. Eemtrans-Baarn maakt gebruik van de modules Driver Times, Positioning en Fuel & Environment. “Dit helpt ons met de planning en rijtijdenadministratie, en stimuleert bovendien de chauffeurs om zuinig te rijden. Het leeft bij de chauffeurs, ook omdat ze eens per jaar een training volgen bij Harbers Trucks. Het werpt zeker zijn vruchten af.”

Eemtrans-Baarn heeft een lange geschiedenis met Harbers Trucks in Barneveld. Hendrik-Jan Dorrestijn: “De afgelopen vijftig jaar hebben we weinig reden gehad om een ander merk dan Volvo Trucks te rijden. De trucks zijn heel betrouwbaar, het is een vernieuwend merk waarmee we altijd up-to-date zijn wat betreft milieu, veiligheid en brandstofverbruik. Daar komt bij dat we goed contact hebben met het dealerbedrijf. Onze organisatie is een echt familiebedrijf: korte lijnen, snel schakelen en streven naar een hoge klanttevredenheid. Harbers Trucks staat daar hetzelfde in.”

1 reactie op “Eemtrans-Baarn: twee Volvo’s, 1500 pk

  1. Prachtige combi’s die mijn chauffeurshart telkens wanneer ik ze zie weer sneller laat kloppen. Korte voorwagen, lange schamelaanhangwagen. Er zijn echt wel meer ladingen waarvoor dit type combi’s zeer geschikt zijn, waarom zie je ze dan zo weinig? Is het echt door het tekort aan stuurmannen? Mocht ik ooit besluiten weer achter het stuur te kruipen ….

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven