De bestrijding van files op de Nederlandse wegen moet in handen komen van één zelfstandige organisatie. Rijk, provincies en gemeenten zouden het beheer van bijna 10.000 kilometer weg uit handen moeten geven, omdat ze er niet in slagen voldoende samen te werken.
In het advies concludeert de raad dat de vrijwillige samenwerking tussen de overheden onvoldoende werkt. Knelpunten op gemeentelijke of provinciale wegen veroorzaken soms files op snelwegen. Die kan de landelijke overheid niet oplossen zonder steun en geld van lagere overheden. Andersom komt het voor dat lagere overheden klem zitten omdat het Rijk niet investeert in de aanleg of verbreding van snelwegen in hun regio’s.
Het belang van samenwerking neemt toe nu de files langer worden, aldus de onderzoekers van de RVW. Zij pleiten ervoor om één organisatie verantwoordelijk te maken voor de fileaanpak op het hoofdwegennet. Dat zou een verzelfstandigde organisatie kunnen zijn, zoals ProRail verantwoordelijk is voor het beheer van en de infrastructuur op het spoor. De organisatie zou de zeggenschap krijgen over bijna 2500 kilometer snelweg en circa 7000 kilometer aan provinciale en belangrijke gemeentelijke wegen, zoals de doorgaande routes in de grote steden. Door de verkeersstromen op de belangrijkste wegen centraal te sturen, kunnen bijvoorbeeld files na ongevallen worden voorkomen.
Bron: Nederlands Dagblad