fbpx Ga naar hoofdinhoud

Eerste nieuwe Scania’s voor Morcargo

Morcargo Transport in Utrecht kocht onlangs voor het eerst vier nieuwe Scania R410 Highline 4×2 trekkers. Een mijlpaal in het acht jaar oude bedrijf en een signaal dat Morcargo voortvarend groeit. “Dat is zeker het geval”, meent directeur/eigenaar Aydin Sevket. “Toen ik zelf nog reed, zat ik het liefste in een Scania. Dus was de keus niet moeilijk.”

Morcargo is eigendom van Aydin en zijn compagnon Yusuf Öguz. Beiden zijn Nederlanders van Turkse afkomst en beiden begonnen hun transportcarrière als chauffeur. “In 2010 startten wij voor ons zelf met één auto. Er kwam al vlug meer werk bij dan we aankonden en dus kwamen er meer voertuigen en kwam er ook personeel. Maar we kochten alles gebruikt en reden met alle kleuren van de regenboog. En we moesten veel zelf sleutelen. Maar we hebben de moeilijke jaren overleefd en nu zagen we kans maar liefst vier nieuwe trucks te kopen.”

Aydin heeft daarvoor meerdere redenen. “Om te beginnen is Scania mijn smaak. Daarnaast willen we meer eenheid in onze uitstraling. Dat staat professioneler. En wij zijn het zat om zelf te sleutelen. In de crisistijd kon het niet anders, maar wij zijn tenslotte een transportbedrijf en geen garage. De keus voor Scania wordt afgezien van mijn voorkeur, zeker ook bepaald door de manier waarop Scania ons heeft geholpen en nog gaat helpen met bijvoorbeeld hun Driver Coaching Services. En dan hoop ik dat de uitstraling van het merk ook nieuwe chauffeurs aantrekt.”

Morcargo rijdt voornamelijk stukgoed en pakketten voor een groot aantal opdrachtgevers in voornamelijk de Benelux. “80 procent van de kilometers rijden we nationaal We doen zo’n 150.000 km per jaar per voertuig en dat is voor Nederland heel goed. Daarom is die Driver Coaching ook zo belangrijk voor ons. Want alles wat we kunnen besparen op brandstof maakt ons sterker. De jongens rijden nu eerst een paar maanden en krijgen dan hun aflevertraining. Daarna gaat Scania Driver Coaching de chauffeurs volgen. Ik krijg nu natuurlijk al wekelijkse de brandstofrapportage op mijn bureau. Maar dat zijn puur de cijfertjes. De jongens krijgen straks meer uitgebreide rapporten en worden dan maandelijks één keer persoonlijk gebeld door Scania. Dan neemt de coach samen met onze chauffeur de maand door en krijgt hij te horen wat er goed gegaan is, wat hij heel goed doet en wat nog verbeterd kan worden. Belangrijk is ook de feedback van de chauffeur. Want sommige verbeterpunten komen voort uit het feit dat een chauffeur bepaalde aspecten aan het voertuig nog niet helemaal door heeft. En de auto kan alleen maar beter rijden als de chauffeur hem voor 100 procent in de vingers heeft en weet wat hij doet. Ik krijg dus zo via Scania topchauffeurs. En topchauffeurs hebben betere brandstofresultaten en minder schades. Natuurlijk moet ik de jongens ook zelf motiveren en belonen voor hun inzet. Nou we hebben hier een grote Döner Kebab grille staan dus dat komt wel goed!”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer