Ga naar hoofdinhoud

Eerste trein op IJzeren Rijn

De Belgische vervoerder B-Cargo heeft gisteren een trein laten rijden over het historische tracé van de IJzeren Rijn, inclusief het gerenoveerde deel tussen Budel en Weert. B-Cargo zegt  grote plannen met het traject te hebben. Omwonenden vrezen geluidsoverlast.

De trein die B-Cargo liet rijden, vertrok om kwart over tien in de haven van Antwerpen in de richting van Duisburg in het Duitse Ruhrgebied. Tegen het middaguur passeerde de trein, twee locomotieven en zeven containerwagons, Budel-Schoot. De trein reed in Limburg via Weert en Roermond, om Nationaal Park de Meinweg heen (het originele traject loopt dwars door het natuurgebied) en ging vervolgens bij Venlo de Duitse grens over.
 De omwonenden in Budel-Schoot, Weert en Roermond zijn bang voor de geluidsoverlast die zal ontstaan door de toename van het goederenvervoer. Milieu-activisten en de betreffende gemeentes hebben zich altijd verzet tegen het weer in gebruik nemen van de IJzeren Rijn.
B-Cargo gaat vanaf nu grote bedrijven in de regio Antwerpen benaderen en hen voor eind dit jaar goederentransport naar Duisburg aanbieden. Meerdere Belgische vervoerders willen gebruik gaan maken van het opgeknapte stuk spoor. Zo wil Dillen  & Lejeune Cargo in eerste instantie twee treinen per dag over het stuk spoor laten rijden. Onder meer naar de Nedcar-fabriek in het Limburgse Born.
‘Een klap in ons gezicht. Pure provocatie!,’ reageerde Gerard IJff, voorzitter van het Limburgse Samenwerkingsverband IJzeren Rijn. Hij was vooraf niet over de rit geïnformeerd. Hij gaat namens de verzetsgroep opheldering vragen bij de Minister van Verkeer en Waterstaat.
 

 
Auteur: Pieter Wieman
 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer