Renault lanceert deze week de nieuwe lichte truck die is ontwikkeld door zusterbedrijf Nissan en die naar zeggen van Renault goed in het bestaan de lichte bedrijfsautoprogramma past.

Qua motorvermogen en specificaties is er een forse overlap tussen de nieuwe Renault Maxity en de Mascott en Master modellen. Toch denkt Renault er in heel Europa een tienduizend van te kunnen verkopen. Het totaal andere constructieve concept maakt dat Renault er andere klanten mee kan bedienen dan met de Master en Mascott. Belangrijkste verschil is dat de Maxity een frontstuurtruck is. Bij een zelfde totale lengte biedt de wagen een halve meter meer laadlengte dan de Mascott. Verder is de Maxity een stuk lichter zowel wat betreft assen, cabine en chassis. Het nuttig laavermogen is daardoor 300 tot 500 kg meer dan van de Mascott en maar weinig minder dan van de Master. Renault kijkt met de Maxity vooral naar stadsdistributie al dan niet met koellaadbak. Ook gemeentelijke- en andere overheidsbedrijven staan op het lijstje.
Veiligheid
Een belangrijk thema is natuurlijk de passieve veiligheid. Zowel Nissanals Renault benadrukken dat de veiligheid van de Maxity bij frontale botsingen groot is en aan alle Europese normen voldoet. Men durft zelfs te stellen dat er op dit punt geen verschil is tussen Mascott en Maxity.
Afgezien van het cabine-uiterlijk is ook het interieur op een aantal punten door Renault verfraaid en verbeterd. Onder andere het materiaal van de stoelzitting is dikker waardoor de chauffeur niet langer de linker bevestigingsmoer in zijn zitvlak voelt prikken. Verder is de Maxity in het algemeen iets luxer gespecificeerd dan de vergelijkbare Nissans, waardoor ze ook iets duurder in aanschafprijs zullen zijn. In Nederland zal Renault alleen het 3,5 tons model verkopen. In het Maxity programma kunnen motovermogens van 110, 130 en 150 pk worden geleverd.
Renault geeft twee jaar garantie op de Maxity. Nissan gaat tot drie jaar maar Renault zegt dat het beleid op dit punt van markt tot markt kan worden aangepast.
Overigens zal Renaults zusterbedrijf Volvo de lichte bedrijfswagens van Renault niet gaan verkopen. Volve heeft een contract gesloten met Nissan en zal het lichte programma of delen daarvan in 17 Eropese landen via de Volvo truckdealerorganisate gaan verkopen.
Auteur: Pieter Wieman