Ga naar hoofdinhoud

Eigen vervoerders moeten oppassen bij laadruimte delen

Eigen vervoerders die lege kilometers willen voorkomen en hun laadruimte beschikbaar stellen voor vracht van andere vervoerders, moeten goed oppassen dat ze wel aan de regels voldoen. Dat meldt hun eigen branchevereniging Evofenedex. Wie de regels niet volgt kan een boete tot 4300 euro krijgen.

Evofenedex heeft daarom nu een ‘Handreiking Eigen Vervoer en Beroepsgoederenvervoer’, die voor leden te bestellen is. De branche-organisatie zegt steeds meer signalen binnen te krijgen van eigen vervoerders die effectiever lege kilometers willen voorkomen door het meenemen van vracht voor anderen. “Omdat het goed gaat met de Nederlandse economie neemt de vraag naar goederenvervoer sterk toe”, zo stelt Fred Hoozemans van Evofenedex. “Veel eigen vervoerders krijgen daarom de vraag van andere bedrijven of ze op hun lege heen- of terugreis goederen voor hun willen meenemen.”

Maar dat mag niet zomaar. Hoozemans: “De wetgeving ligt hier wel bij op de loer. Eigen vervoerders  mogen volgens de Wet Wegvervoer Goederen (WWG) alleen goederen vervoeren die voor het eigen  bedrijf bestemd zijn of van het bedrijf afkomstig zijn. Dus de melkboer mag alleen melk- en zuivelproducten vervoeren en de fietsenhandelaar alleen fietsen en toebehoren.”

De WWG schrijft voor dat een bedrijf dat voor anderen goederen wil vervoeren, moet voldoen aan een aantal regels. Zo moet er een vakbekwaam persoon in het bedrijf aanwezig zijn. Deze vervoersmanager moet in het bezit zijn van het ondernemersdiploma Beroepsgoederenvervoer. “Wanneer een eigen vervoerder desondanks wel een vracht voor iemand meeneemt terwijl hij niet in bezit is van de juiste papieren pleegt hij een economisch delict. Dit levert een boete op, die kan oplopen tot 4.300 euro”, waarschuwt Hoozemans.

Bron: Evofenedex

Eén reactie op “Eigen vervoerders moeten oppassen bij laadruimte delen

  • Mark

    Je kan in Nederland open en bloot adverteren met transport voor derden. Dat wordt ook veel gedaan.

    In die advertenties is duidelijk dat het gaat om meer dan 500 kilo. Bijv. boottransport etc etc.

    Allemaal zonder Niwo vergunning en vaak nog met teruggekeurde voertuigen om geen tachograafplicht te hebben of vrachtwagenrijbewijs.

    Allemaal valse concurrentie voor de eerlijke transportondernemer. Dit gaat al jaren zo en hoewel de ILT wel iets doet is het niets meer dan een druppel op een gloeiende plaat. Die 4300,- euro stelt ook niks voor want iedereen weet dat een opleiding vakbekwaamheid misschien nog wel meer kost in directe kosten en inkomstenderving vanwege de tijd. De kans op die boete is zo klein dat het gewoon niet serieus genomen wordt. Alleen grote bedrijven met veel voertuigen ontkomen er niet aan.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer