Elektrische Fiat Doblò snel op de markt • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

Elektrische Fiat Doblò snel op de markt

Fiat Professional presenteerde gisteren op de thuisbasis in Lijnden de nieuwste versie van de Doblò bestelauto: eentje die geruisloos door de straten gaat met een elektrische aandrijving. De elektrische Doblò komt in de eerste helft van 2008 al op de markt.

Luister goed: je hoort 'm niet aankomen, die elektrische Doblò

De vertrouwde dieselmotor is bij deze versie volledig verdwenen en heeft plaatsgemaakt voor een elektrische motor plus inverter, verzorgd door het Italiaanse bedrijf Micro-Vett, dat al zo’n 3.500 elektrische bedrijfsvoertuigen afleverde in tal van Europese landen. De elektrische motor werkt met driefase inductie en levert een maximaal vermogen van 60 kW en een wel heel erg fors koppel van 260 Nm. De elektrische motor wordt gevoed door een pakket lithium-ion accu’s. In de versie die wij gisteren reden, een taxi, zaten die nog in de bagageruimte, maar bij de Doblò Cargo zijn ze weggewerkt onder de laadvloer, net als de gastanks bij de Doblò CNG. Dat

Weg met die Italiaanse diesel: een elektromotor komt er voor in de plaats

gaat overigens niet ten koste van het laadvolume. De accucapaciteit bedraagt 43 kWh. De topsnelheid bedraagt 120 km/h, maar daar is de Doblò Micro-Vett niet voor bedoeld. Hij staat zijn mannetje goed in het stadsverkeer en kan daar zo’n 150 km afleggen met de capaciteit van zijn accu’s. Zijn die leeg, dan moeten ze met 380V worden opgeladen en duurt het opladen 5 tot 8 uur. Het verbruik blijft volgens Fiat Professional beperkt tot 150 Wh per kilometer.

Gewicht?
Het gewicht van de Doblò Micro-Vett kan variëren van 1400 tot 2100 kg. Een variatie die voortkomt uit de vele verschillende specificaties waarin de Doblò Micro-Vett kan worden geleverd, aldus Michele Ceccucci van Micro-Vett. Netto is de Doblò Micro-Vett zo’n vierhonderd kilogram zwaarder dan een normale Doblò, dus dat gewicht moet worden afgetrokken van het laadvermogen. Fiat Professional geeft dan 500 kg als maximaal laadvermogen op, en rekent de zaken dan rooskleurig voor.

De accu's zitten bij de Cargo versie onder de laadvloer

Niet te horen
Rijden met de Doblò Micro-Vett is kinderlijk eenvoudig. Wegrijden kan in de tweede versnelling, zelfs zonder koppeling. Onderweg, in stadsverkeer, zijn eigenlijk alleen de tweede en derde versnelling nodig. Wie de snelweg betreedt, heeft de vierde versnelling nog beschikbaar. Het is aan te raden het gaspedaal (of eigenlijk accupedaal) kalm te bedienen. TTM.nl reed door het hoge koppel eenvoudig weg met wheelspin.  In de auto is het verder opvallend rustig, enkel wat bandengeruis en licht gezoem van de elektronica. “Bedenk wel dat andere weggebruikers de Doblò Micro-Vett veel minder goed kunnen horen dan een conventionele auto. Hou daar rekening mee”, adviseert Ceccucci.

Anderhalve euro stroom
Fiat Professional en Micro-Vett zijn nog even in onderhandeling over de distributie en commerciële aanpak van de Doblò Micro-Vett in Nederland. Zodra die plooien gladgestreken zijn, kan introductie in Nederland plaatsvinden, Fiat schat over drie a zes maanden. In Italië is de Fiat Doblò Micro-Vett als taxi te koop voor een niet misselijke 50.000 euro. “Maar het opladen van de batterijen kost dan ook slechts 1,50 euro”, betoogt Ceccucci. De prijs voor de Nederlandse Doblò Cargo is nog niet bekend. Micro-Vett geeft een garantie van 3 jaar op de lithium-accu’s en geeft een levensduur aan van acht jaar. Aanschaf van een compleet nieuwe set accu’s kost de Doblò berijder 15.000 euro.



Auteur: Arjan Velthoven

 

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer