fbpx Ga naar hoofdinhoud

Elf tachomanipulaties bij controle Zeeland

Bij een derde van de vrachtwagens die zijn gecontroleerd tijdens een driedaagse actie in Zeeland, is een overtreding geconstateerd. De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) inspecteerde 222 voertuigen en constateerde ruim 70 overtredingen. De meeste overtredingen betroffen de rij- en rusttijden: 33 chauffeurs waren in overtreding. De inspecteurs stelden 11 maal vast dat met de tachograaf was gemanipuleerd en 8 vrachtwagens waren overbeladen.

De ILT controleert regelmatig of goederenvervoerders zich aan de wet- en regelgeving houden. Vervoerders of chauffeurs die zich niet aan de regels houden verstoren het marktevenwicht en zorgen voor onveiligheid op de weg. De ILT wil dit risico verkleinen door inspecties van het vrachtvervoer.

De intensieve driedaagse controle in Zeeland (Walcheren en Zeeuws Vlaanderen) is uitgevoerd vanwege het grote belang van het Sloegebied Vlissingen en de vervoersstroom van en naar Walcheren via de Westerscheldetunnel en van en naar Antwerpen, Zeebrugge , Terneuzen, Sluiskil en Vlissingen.

Opvallend bij deze controle was het grote aantal overtredingen van de rij- en rusttijden. Landelijk ligt dat tussen de 10 en 12 procent, bij de recente controle in Zeeland was dit percentage bijna 15. Het percentage overtredingen voor overbelading was daarentegen in lijn met het landelijk gemiddelde.

De resultaten van de driedaagse actie zijn voor de ILT aanleiding om deze controle binnen afzienbare tijd te herhalen.

6 reacties op “Elf tachomanipulaties bij controle Zeeland

  • Floris Ooms

    Het is triest dat het gebeurd; maar zo is de werkelijkheid. Graag zou ik zien dat er ook een uitsplitsing werd gegeven van de nationaliteiten van zowel de chauffeurs als mede welke bedrijven en waar deze gevestigd zijn.

    Dan zou vervolgens het Europese Parlement dit soort signalen kunnen oppakken om daar maatregelen op te treffen.

    Mooier zou het zijn als de rijtijden, diensttijden en de rusttijden zouden worden veranderd in maximale diensttijd zoals thans is 13 uur en maximale rijden dan 11 uur waarbij dan na 4,5 uur rijtijd verplicht één uur rusttijd. Wordt de/een rusttijd verkort naar drie kwartier [45 min.] dan wordt de totale rijtijd voor dat diensttijd vak ook verkort naar 9 uur. Het maximale aantal rijtijden zou per week dan gesteld moeten worden op 55 uur en 110 uur per 2 weken. De dagelijkse rust moet dan worden verplicht 11 uur en afschaffing van de verkorte rusttijden van 9 uur. Dit bevorderd dan de overzichtelijkheid voor iedereen zowel voor de chauffeurs als mede de planners en de controlerende instanties. Als dan de wet en regelgeving wordt overtreden gelijk boetes opleggen van minimaal € 5000,– en als het structureel gebeurd [ het overtreden van de wet en regelgeving] de minimale boete voor een chauffeur stellen op een bedrag tussen € 5000,– en de € 7500,– en voor het bedrijf een boete van minimaal € 100.000,– en de € 1.000.000,–. Indien zowel bedrijf als mede de chauffeur gedwongen worden door een opdrachtgever de wet en regelgeving aan hun laars te lappen dan moet de opdrachtgever de maximale boetes welke opgelegd worden aan zowel de vervoerder en chauffeur in rekening gebracht krijgen betalen met daarnaast een extra financiële sanctie van € 1.000.000,–.
    Dus een opdrachtgever welke dan doelbewust een vervoerder/chauffeur onderdruk zet krijgt dan maximaal een financiële straf van € 2.007.500,– opgelegd PER overtreding.
    Het financiële gewin wordt dan echt niet zosnel terug verdiend door alle partijen.
    Wordt dit op straat geconstateerd dan moet de borgsom minimaal € 100.000,– zijn en vervolgens binnen 24 uur na het geconstateerde overtreding een onderzoek bij zowel opdrachtgever [indien de opdrachtgever de opdracht gaf] als mede het transportbedrijf.
    Is de borgsom niet gestort bij de controlerende instantie dan wordt het voertuig incl. de lading net zolang stilgezet tot dat er wel betaald is.
    Is binnen 48 uur niet betaald dan wordt de waarde van het in beslag genomen voertuig en lading van de restant boete afgetrokken.

    Naar mijn mening is het dan snel afgelopen met alle overtredingen in het transport.

    1. andre

      er zijn veel belangen
      verladers willen betaalbaar vervoer, (of liefst zo goedkoop mogelijk)
      de maatschappij wil veilig vervoer zonder ongevallen of zo weinig mogelijk,
      veilige wegen, en veilig verkeer
      de vervoerder organiseert de ritten op de weg en zou graag wat winst maken voor zijn moeite maar krijgt veel middenoosteuropese concurrentie (met ‘dank’ aan de politici)
      de chauffeur moet onder zware druk het allemaal waarmaken, door zijn inzet,, door veilig te rijden, de concurrentie het hoofd bieden….

      indien uw rigide, en begrijpelijk systeem met zware boetes enz zou ingevoerd worden wordt het soms wel heel erg tricky om na te leven…, en zouden bijvoorbeeld dagen met sneeuwval en uitzonderlijke vertragingen, stakingen op wegen in buitenland enz… toch wel problemen kunnen creeeren
      politieagenten die u verplichten om verder te rijden terwijl je uren op zijn enz…
      dat zou grote problemen (van 1miljoeneuroboetes…) kunnen veroorzaken, mogelijks wil door hoe goedbedoeld
      uw voornemen ook is, de chauffeurs beschermen tegen lange werkdagen, door
      een eenvoudig opgelegd schema, maar opgelet chauffeurs werken niet in een gesloten bedrijfsgebouw maar op de openbare weg….

      een ongeval met files van 4 a 5u die bestaan dus echt
      en leggen nu al gans de werkplanning plat , in uw rigide systeem is het duidelijk
      maar rust nemen na 11u en geen parkeerplaats vinden…. wat dan? of erger nog
      van het terrein van de klant weggezonden worden, neen hier mag je niet blijven wachten op je lading tot morgen, zo zijn er zeer veel he…
      hoe lost de chauffeur dit op? ah even een boete van 100000 en nog wat .. en wat nog?
      dan blijven we toch allemaal lekker thuis en ‘winnen’ we op termijn meer dan dat we nog werken, want 100000 is toch nog altijd
      ik denk dat veranderingen van zo’n complex systeem als de rij en rusttijden
      toch beter beetje voor beetje in kleine stapjes gebeurt over verschillende jaren
      want anders is het organisatorisch een drama

      dus ok met uw standpunt als er altijd overal kan gestopt worden om te rusten na 11u,
      dan moeten er veel meer of moeten de parkings vele malen groter worden…
      anders onmogelijk,
      mvg a

  • Jan

    Ik heb afgelopen maand, weer eens in Duitsland rond gereden, en ik moet zeggen, dat het soms geen pretje was.

    Zoals Andre het al geschreven heeft, in een file staan van 5 uur, was geen uitzondering, door een groot ongeval. Hoe ga je dit dan verantwoorden, wanneer je tijd is, voor die kut verplichte rust, terwijl je al zo’n lange tijd stil staat, en geen meter opzij kan, of een parking op kan gaan. Die oostblokkers hebben overal lak aan, die parkeren hun meuk gewoon op de vluchtstrook, en hoppa gordijntjes dicht en snurken (tot aan gevaarlijke situaties aan toe), voor een chauffeur met een beetje gezond verstand, die gaat niet op een vluchtstrook zijn rust houden. In dit geval, duurt het dan wel eeuwig om een beschikbare plek te vinden. De laatste tijd, is het al een drama, om een plekje te vinden. En ja, de parkings zijn al veel te klein.

    1. andre

      bij grote boetes zijn beneluxtransportbedrijven
      die wat gebouwen hebben en zo + chauffeurs hebben
      meestal eigen huis enz… zal men dan
      voor de boetes die allemaal in beslag nemen en dreigen met
      verkoop als men niet kan betalen
      terwijl de oostblokchauffeurs meestal straatarm zijn en in de praktijk
      nooit ook maar enige boete van die omvang zal kunnen betalen…
      sorry dat ik het zo moet zeggen maar zo’n hoge boetes
      zijn volgens mij niet meer en niet minder dan standrechterlijke financiele executies….
      niet van personen zoals bij oorlogen, maar van werknemers en de bedrijven waar ze werken, gelukkig is het maar een ideetje maar aub voer zoiets nooit in…..

      1. Floris Ooms

        Ook de arme chauffeurs zullen deze boetes moeten gaan betalen; dat voor hen zo’n boete kei en keihard aankomt is HUN probleem, immers zei zijn de gene welke rijden en direct de eerst verantwoordelijke persoon welke aangesproken wordt op straat.
        Waarschijnlijker is het dat men in die MOE-landen fors hogere lonen gaan eisen en betaald gaan krijgen door hun werkgever, immers zonder chauffeur staat het transport gewoon weg stil.

        Hoe zei zo’n boete gaan betalen moeten zei zelf weten. Ik denk dat veel MOE-landers de brui er gelijk aan zullen geven en niet meer op een vrachtwagen willen rijden.

  • Marco

    8 overbeladen vrachtwagens .
    Dat zullen er zijn die de bieten campagne rijden .
    Je krijgt immers per ton betaald.
    En de laat fabriek gewichten tot 52.5 t
    Toe dus dan vraag je er om.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer