EU daagt Nederland voor spoorwegveiligheid • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

EU daagt Nederland voor spoorwegveiligheid

De Europese Commissie daagt Nederland voor het Hof van Justitie van de Europese Unie omdat het de EU-wetgeving inzake spoorvervoer naast zich neerlegt. De Commissie heeft bij het Hof twee afzonderlijke zaken aanhangig gemaakt: een eerste betreffende spoorwegveiligheid en een tweede betreffende interoperabiliteit.

Rhenus crosrailOp grond van Richtlijn 2004/49/EG (de spoorwegveiligheidsrichtlijn) moeten de lidstaten een onafhankelijke veiligheidsinstantie en een orgaan voor ongevallen en -incidentenonderzoek oprichten. Bovendien moeten zij gemeenschappelijke beginselen vaststellen voor het beheer, de regelgeving en het toezicht op het gebied van spoorwegveiligheid. Doel van de richtlijn is de ontwikkeling en verbetering van de veiligheid op de spoorwegen in de Unie te waarborgen en de markttoegang voor spoorwegvervoerdiensten te verbeteren. De Nederlandse wetgeving is op twee punten strijdig met de richtlijn. Nederland heeft geen besluitvormingsbeginselen van de veiligheidsinstantie vastgesteld en er is ook niet bepaald dat veiligheidscertificaten en -vergunningen binnen vier maanden moeten worden afgegeven.

Richtlijn 2008/57/EG creëert de voorwaarden om een Europees interoperabel spoorwegsysteem tot stand te brengen en te waarborgen dat de infrastructuur, het rollend materieel, de seinapparatuur en andere subsystemen van het spoornet in de EU compatibel zijn. Dit is essentieel om de concurrentiepositie van het spoor ten opzichte van de andere vervoerswijzen te versterken. Nederland heeft de regels inzake de vergunning tot indienststelling van voertuigen echter nog steeds niet in nationale wetgeving omgezet.

Interoperabiliteit betekent dat treinen veilig en naadloos op het hele spoorwegsysteem kunnen rijden en dat ze de voor de betrokken lijnen voorgeschreven prestaties kunnen leveren. Om die doelstelling te bereiken, moeten alle wettelijke, technische en operationele voorwaarden worden vervuld om aan de essentiële veiligheidseisen te voldoen.

De Commissie heeft Nederland in september 2014 (interoperabiliteit) en oktober 2015 (spoorwegveiligheid) in gebreke gesteld en verzocht beide richtlijnen om te zetten in nationale wetgeving. Tot dusver heeft Nederland echter nog geen wetgevende stappen genomen. Daarom daagt de Commissie Nederland nu voor het Hof van Justitie. Zij neemt deze stap om te waarborgen dat alle lidstaten de regels inzake spoorwegveiligheid en interoperabiliteit volledig naleven. Een uniforme toepassing van die regels is essentieel om één Europese spoorvervoersmarkt tot stand te brengen.

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer