
VS
Bijzonder is verder dat alle voorgestelde grenswaarden overeenkomen met de waarden in de toekomstige regelgeving van de Verenigde Staten. De overkoepelende organisatie van auto- en truckfabrikanten ACEA juicht het nieuwe voorstel dan ook toe omdat het voor de mondiale truckindustrie een stap vooruit is waarmee belangrijke kostenbesparingen worden bereikt.
Als het Europees Parlement met het voorstel instemt kan Euro 6 in 2013 in werking treden. De truckproducenten hebben dan naar eigen zeggen voldoende tijd om de benodigde aanpassingen te realiseren. In het algemeen wordt verwacht dat Euro 6 alleen maar haalbaar zal zijn met een combinatie van uitlaatgasrecirculatie (EGR) en Selectieve Catalitische Reductie ofwel SCR waarbij AdBlue zal moeten worden toegevoegd. Enige voorzichtigheid is bij die stelling wel geboden want dat zelfde werd destijds over Euro 5 gezegd. Inmiddels bieden Scania en straks ook MAN Euro 5 trucks aan met alleen EGR.
Auteur: Pieter Wieman