De Europese Commissie denkt aan ’groene vrachtcorridors’ door Europa: routes met veel milieuvriendelijk vervoer. Langs deze wegen moeten veel tankstations komen met biobrandstoffen, kades voor schone binnenvaart en spoor.

Het actieplan voor vrachtverkeer streeft verder naar minder rompslomp voor het goederenvervoer, meer elektronische hulpmiddelen, invoering van een Europese vrachtbrief en EU–minimumeisen voor het personeel.
Vracht moet ook makkelijker kunnen ’overstappen’ op een andere vervoersvorm, bijvoorbeeld van een truck naar een boot of een trein. “Multimodaal vrachttransport is nog relatief onderbenut”, luidt het actieplan. “Dit komt misschien door gebrek aan kennis van de voordelen van alternatieven of de kosten. De problemen kunnen worden aangepakt door een initiatief om goede ervaringen te delen en assistentie te verlenen.”
De acties uit het plan zijn bedoeld om de transportsector te helpen groeien. De transportsector heeft nu volop werk door de toenemende handel in Europa, maar stuit daarbij op allerlei beperkingen.
De EU–commissaris herhaalde vorige week al dat hij de effecten laat onderzoeken van LZV’s. De transportsector wil graag rijden met wagens van zestig ton in plaats van veertig ton. Brussel vreest dat goedkoper wegtransport mogelijk extra vracht aantrekt, wat schadelijk kan zijn voor de lucht.