Ruim een half jaar later dan oorspronkelijk gepland rijdt op zaterdag 16 juni de eerste goederentrein over de Betuweroute. De spoorlijn wordt die dag officieel in gebruik genomen. Dat maakte minister van Verkeer Camiel Eurlings bekend tijdens een overleg met de Tweede Kamer.
ProRail gaat er vanuit dat vanaf half mei de laatste tests kunnen worden uitgevoerd. Onlangs kondigde Eurlings al aan dat de goederenlijn op 16 of 17 juni in gebruik zou worden genomen. “16 juni is 16 juni”, zegde hij de Kamer toe.
De Kamer vreesde dat die verwachting opnieuw te optimistisch zou zijn. Volgens Eurlings is die angst ongegrond. De lijn zal niet meteen volop in gebruik worden genomen, maar pas vanaf 2008. Dit jaar beschouwt Eurlings als een ingroeijaar, met een gemiddelde capaciteit van vijftig treinen per week per richting. “Zeven treinen per dag: ik hoop dat het aantal snel toeneemt”, verzuchtte PvdA’er Diederik Samson.
Er zijn door de jongste vertraging twintig miljoen euro extra kosten, die worden gedekt uit het reguliere budget. De extra kosten om de eerste vertraging in te halen, beliepen 2,7 miljoen euro, becijferde Eurlings.
De bewindsman zei verder dat de eerste tijd nog dieseltreinen zullen rijden. Vanaf half juli pas kunnen de voorziene elektrische loc’s ingezet worden. Het wachten is zolang op een apparaatje waarmee de brandweer bij calamiteiten kan vaststellen dat de stroom (25 kV) is uitgeschakeld.
GroenLinks-Kamerlid Wijnand Duyvendak wil dat er alleen met schone elektrische treinen wordt gereden en zal een motie daartoe indienen. Eurlings zei dat hij elektrische locs zoveel mogelijk stimuleert, maar niet kan verbieden.