CDA-verkeersminister Camiel Eurlings heeft maandag spoedwetgeving beloofd om zonodig geblokkeerde wegprojecten versneld uit te voeren. De regeringspartijen CDA en PvdA zetten hem daartoe onder druk in een debat in de Tweede Kamer over de aanbevelingen van de commissie-Elverding voor de snellere aanleg van wegen.
Het kabinet wil met die aanbevelingen, zoals een zogenoemde oplevertoets, aan de slag en bereidt een actieplan voor.
Lia Roefs (PvdA) en Ger Koopmans (CDA) willen in dat actieplan die oplevertoets zo ‘borgen’ dat afgesproken maatregelen om milieunormen te halen, bijvoorbeeld geluidsschermen of een lagere maximumsnelheid, ook echt worden uitgevoerd.
Dan is een koppeling tussen luchtkwaliteit en wegenprojecten wellicht overbodig, staat in een motie van de twee Kamerleden.
Vorige week bleek dat luchtkwaliteitseisen wel degelijk nog roet in het eten kunnen gooien van de voortvarende aanpak van het kabinet. Een nieuwe luchtwet, met als kern een zogenoemd Nationaal Samenwerkingsverband Luchtkwaliteit (NSL) om te voldoen aan strenge Europese normen, komt maar niet van de grond, waarschuwde Niek Ketting, lid van de commissie-Elverding.
Milieuminister Jacqueline Cramer verdedigde het NSL maandag fel. Niettemin was Koopmans niet gerustgesteld en waarschwude hij dat de Kamer met een initiatiefvoorstel zou kunnen komen voor een “dubbele garantie”. Eurlings zegde daarop spoedwetgeving toe voor infraprojecten “die in de knel kunnen komen als het NSL niet werkt”.