Eurlings: "Kilometerheffing in 2016" • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

Eurlings: “Kilometerheffing in 2016”

De kilometerheffing is pas op zijn vroegst in 2016 ‘volledig operationeel’. Ook een omvangrijke tussenstap gedurende de huidige kabinetsperiode is van de baan.Dat staat in een geheime notitie van minister Eurlings waar De Telegraaf de hand op heeft weten te leggen.

De notitie wordt morgen in de ministerraad behandeld. Tot op heden werd uitgegaan van een landelijke invoering van kilometerheffing in 2012. In zijn notitie presenteert Eurlings vier opties voor de startfase van de heffing, maar zegt meteen dat die niet passen in het kabinetsvoornemen voor 2011 een ‘eerste, onomkeerbare stap’ te nemen in de invoering van kilometerheffing.
 
Eurlings beschrijft in zijn notitie de volgende vier opties:
 
de snelwegenvariant. Daarbij worden landelijk portalen boven alle snelwegen gehangen en krijgen alle auto’s tags. Alle auto’s en trucks betalen een basistarief met milieukenmerken. Fileplekken krijgen een extra spitstarief. Zware trucks krijgen een hoger basistarief;
 
de congestievariant. Alleen de Randstad krijge een cordon van portalen, waar auto’s en trucks op fileplekken een spitstarief betalen. Het basistarief voor vrachtwagens is gelijk aan dat van de Duitse Maut;
 
de Noordvleugelvariant. Alleen Amsterdam krijgt een cordon van portalen. Auto’s en trucks die in de spits richting Amsterdam gaan betalen een heffing. Uitbreiding naar optie 2 is een mogelijkheid;
 
pilots met GPS. De allernieuwste techniek, kastjes in de auto worden met satellieten gevolgd. Pilots op vrijwillige basis hiermee zijn noodzakelijk, om te zien of werkgevers en werknemers alternatieven voor de auto in de spits willen accepteren.
 

Het ministerie van Verkeer en Waterstaat wil nog niet reageren op het uitlekken van de notitie. GroenLinks heeft bij monde van Tweede-Kamerlid Wijnand Duyvendak opheldering gevraagd over de plannen van Eurlings. Hij wil vandaag nog uitleg van zaken.

Bij de groep instanties die werken aan een alternatief plan voor de kilometerheffing, waaronder TLN en MKB Nederland, is niemand bereid commentaar te geven op de kwestie. De groep wacht daarmee tot na de bijeenkomst van de ministerraad, morgen.

 


Auteur: Arjan Velthoven

 

ttm.nl

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer