Ga naar hoofdinhoud

Eurlings: Veel LZV’s lang geen zestig ton

In antwoord op kamervragen deelt minister Eurlings van Verkeer & Waterstaat mee dat het feit dat ruim 60 procent  van alle LZV’s zwaarder zijn dan 50 ton, niet klopt.

LZV's worden vooral gebruikt voor volumevervoer, zegt Camiel EurlingsEurlings schreef de kamerleden dat 64 procent van de transportbedrijven die aan de LZV-proef meedoen een ontheffing had aangevraagd om zwaarder te mogen rijden dan 50 ton. In de praktijk blijkt volgens Eurlings dat het gemiddeld vervoerd gewicht op ongeveer 16 ton ligt. (Wat zou betekenen dat de treingewichten op 36 tot 40 ton liggen – PCW ). Volgens Eurlings worden de LZV’s vooral gebruikt voor volumevervoer. 
Eurlings denkt dan ook niet dat de beperking van de massa tot 50 ton veel invloed zal hebben op de verwachte effecten ten aanzien van milieu en reductie van het aantal vrachtwagenbewegingen.
Eurlings signaleert in Europa steeds meer bewustwording dat de groei van de economie gepaard zal gaan met een grote groei van het wegvervoer. De steun voor de inzet van LZV’s ziet hij dan ook langzaam groeien in Europa. Naar verluidt start Denemarken per 1 januari 2008 met toelating van LZV’s tot 60 ton op een zeer beperkt aantal wegen. Eurlings ziet ook in de ons omringende landen een discussie ontstaan waarbij wel wordt gekeken naar vergroting van de lengte (naar 25,25 meter) maar het totaalgewicht (40 of 44 ton) waarschijnlijk niet verder wordt verhoogd.

Auteur: Pieter Wieman
 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer