In antwoord op kamervragen deelt minister Eurlings van Verkeer & Waterstaat mee dat het feit dat ruim 60 procent van alle LZV’s zwaarder zijn dan 50 ton, niet klopt.

Eurlings denkt dan ook niet dat de beperking van de massa tot 50 ton veel invloed zal hebben op de verwachte effecten ten aanzien van milieu en reductie van het aantal vrachtwagenbewegingen.
Eurlings signaleert in Europa steeds meer bewustwording dat de groei van de economie gepaard zal gaan met een grote groei van het wegvervoer. De steun voor de inzet van LZV’s ziet hij dan ook langzaam groeien in Europa. Naar verluidt start Denemarken per 1 januari 2008 met toelating van LZV’s tot 60 ton op een zeer beperkt aantal wegen. Eurlings ziet ook in de ons omringende landen een discussie ontstaan waarbij wel wordt gekeken naar vergroting van de lengte (naar 25,25 meter) maar het totaalgewicht (40 of 44 ton) waarschijnlijk niet verder wordt verhoogd.
Auteur: Pieter Wieman