De LZV blijft als het aan minister Eurlings van Verkeer en Waterstaat ligt maximaal 50 ton wegen. 60 ton als maximumgewicht wordt niet toegestaan. De transportsector is teleurgesteld.

De minister heeft dit besloten ondanks een Kamermeerderheid voor 60 ton en ondanks een contra-expertise van ingenieursbureau Oranjewoud. De branche-organisaties TLN, EVO en KNV reageren teleurgesteld op het besluit van de minister. De organisaties dringen aan op een snelle uitvoering van het door de minister aangeboden onafhankelijk onderzoek, zodat LZV’s zwaarder dan 50 ton alsnog snel kunnen worden toegelaten. Dit onderzoek moet morgen nog van start gaan. Daarnaast zullen de branche-organisaties er bij de minister op aandringen zijn besluit te herzien.
“Angst over de slechte conditie van oudere bruggen, zoals de Hollandse Brug, is onterecht. LZV’s hebben meer assen dan gewone combinaties, waardoor de asdruk juist lager is en daarmee ook de druk op het wegdek. Ook neemt het aantal vrachtauto’s aanzienlijk af (met zo’n 8 procent) wat juist een verlichting betekent voor de belasting van het wegdek en de drukte op de weg. Twee proeven met LZV’s tussen 2000 en 2006 zijn beiden zeer positief geëvalueerd door het ministerie van Verkeer en Waterstaat. Hieruit kwam naar voren dat een algehele introductie van de LZV grote voordelen heeft voor het milieu, logistiek, de verkeersveiligheid en de bereikbaarheid. Ruime inzet van de LZV leidt tot een grote reductie van de CO2- en NOx-uitstoot, maar dan moet wel het maximale gewicht op 60 ton gesteld worden”, aldus TLN-woordvoerster Esther Vorenkamp. “Beperking tot 50 ton leidt er toe dat dit milieuvoordeel voor meer dan de helft verloren gaat.”