Europa geeft zelfstandige chauffeurs nieuwe kans • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

Europa geeft zelfstandige chauffeurs nieuwe kans

De Sociale Commissie van het Europees Parlement heeft maandag besloten om de positie van zelfstandigen zonder personeel (ZZP-ers) opnieuw te bestuderen in relatie tot de arbeidstijdenrichtlijn. TLN en EVO reageren opgetogen. CDA-Europarlementarier Wortmann is voorzichtiger: “Ik ben blij dat de Sociale Commissie terugkomt op een eerder besluit, maar we zijn er nog niet helaas. Wij zullen ons met onze Christendemocratische fractie inzetten om uiteindelijk het hele Parlement mee te krijgen.”

Chauffeur weer achter het stuurDe transportbranche heeft zich altijd fel gekeerd tegen het besluit om zelfstandige ondernemers te houden aan de arbeidstijdenrichtlijn, omdat dit het vrije ondernemerschap ernstig schaadt terwijl het geen enkel effect heeft op de verkeersveiligheid. TLN en EVO roepen het Europees Parlement dan ook op om nu zo snel mogelijk door te pakken en in haar Plenaire zitting spijkers met koppen te slaan.

TLN en EVO vinden het besluit van de commissie een stap in de goede richting. Zelfstandige ondernemers moeten keihard werken om hun bedrijf draaiend te houden, maar dat kan alleen als ze naast hun chauffeurswerk ook nog voldoende tijd hebben voor de administratie of het binnenhalen van nieuwe klanten.

De arbeidstijdenrichtlijn stelt dat personeel in mobiele beroepen niet langer dan 48 uur per week mogen werken. Om de veiligheid op de weg te waarborgen is er de rij- en rusttijdenwet. Elke chauffeur heeft zich daar aan te houden, of die nu in loondienst is of zelfstandig werkt.

Wortmann (rechts): “Het CDA is tegen opname van zelfstandige rijders in de arbeidstijdenregeling. De corienzelfstandige rijders zijn vrije ondernemers en ondernemers kan je moeilijk verplichten om een maximaal aantal uur te werken. Bovendien leidt registratie van hun bezigheden (wat nodig zou zijn ter controle op naleving van de arbeidstijden) tot grote bureaucratie voor ondernemers. Tegelijkertijd komt de verkeersveiligheid niet in gevaar als een zelfstandige chauffeur niet onder de arbeidstijdenregeling valt. Immers, zolang de zelfstandige chauffeurs op de weg zitten, gelden de rij- en rusttijden, die met een tachograaf strikt worden geregistreerd en gecontroleerd. Waar ik wel voor ben is het voorstel van de Europese Commissie die de schijnzelfstandigen in deze arbeidstijdenrichtlijn wil opnemen. Zij ondermijnen de concurrentiepositie van de echte ondernemers en dienen daarom wel onder arbeidstijdenrichtlijn te vallen, zoals de meeste vrachtwagenchauffeurs. Wij zullen ons met onze Christendemocratische fractie inzetten om uiteindelijk het hele Parlement mee te krijgen. Als eerste stap wordt nu onder aanvoering van onze Christendemocratische collega Bauer een nieuw voorstel voorbereid. Uiteindelijk zal de eindestemming in het voltallige Parlement moeten uitwijzen wat er echt gaat gebeuren. Ik zal er alles aan doen om het standpunt van het Parlement in de juiste richting te duwen, om zo de zelfstandigen vrij te stellen van de arbeidstijden.”

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer