Nieuws

De Europese Commissie heeft Nederland eraan herinnerd dat het een verslag dient in te leveren over de technische controle van bedrijfsvoertuigen langs de weg. Ons land is daar al bijna een jaar te laat mee. Nederland kreeg ook het verzoek de voorschriften wat betreft het rijbewijs na te leven.

Nederland kreeg van de EC een herinnering over zijn verslagleggingsverplichting uit hoofde van de EU-wetgeving betreffende de technische controle langs de weg van bedrijfsvoertuigen (Richtlijn 2000/30/EG). Overeenkomstig de richtlijn moeten de lidstaten de Commissie iedere twee jaar een reeks gegevens mededelen die zij met betrekking tot de technische controle langs de weg van bedrijfsvoertuigen (bussen, vrachtwagens en zware aanhangwagens) hebben ingewonnen. De lidstaten moesten de verslagen met betrekking tot de periode 2015-2016 uiterlijk op 31 maart 2017 indienen. Ondanks aanhoudende inspanningen om het verslag te verkrijgen, heeft Nederland niet aan deze verplichting voldaan. Nederland heeft nu twee maanden de tijd om de situatie te verhelpen; anders kan de Commissie besluiten een met redenen omkleed advies te sturen.

Samen met Duitsland, Italië en Letland kreeg Nederland een aanmaningsbrief van de EC met het verzoek de gemeenschappelijke Europese voorschriften betreffende het rijbewijs (Richtlijn 2006/126/EG, zoals gewijzigd) na te leven. In bijlage I bij de richtlijn wordt bepaald hoe beperkingen van het rijbewijs (bv. de verplichting een bril te dragen) en andere aanvullende gegevens op het rijbewijs moeten worden weergegeven. Duitsland, Italië, Letland en Nederland hanteren echter nationale maatregelen die in strijd zijn met sommige van die eisen. De vier lidstaten hebben nu twee maanden de tijd om te reageren op de argumenten die de Commissie heeft aangevoerd; anders kan de Commissie besluiten ook omtrent dit onderwerp een met redenen omkleed advies te sturen.

Duitsland, Polen en Slovenië kregen nog even een tik op de vingers omdat ze de geactualiseerde Europese voorschriften betreffende de maximaal toegestane gewichten en afmetingen van voertuigen (Richtlijn (EU) 2015/719) nog niet volledig in nationale wetgeving hebben omgezet. Deze voorschriften, die betrekking hebben op het internationale verkeer, spelen een belangrijke rol bij de werking van de interne markt en het vrije verkeer van goederen in Europa. De richtlijn voorziet onder meer in afwijkingen voor zware vrachtwagens met verbeterde aerodynamische prestaties, of die met alternatieve brandstoffen worden aangedreven. Het doel hiervan is het gebruik van schonere voertuigen, die langer of zwaarder kunnen zijn dan conventionele voertuigen, niet te bestraffen. Deze richtlijn moest uiterlijk op 7 mei 2017 door de lidstaten zijn omgezet. Alle betrokken lidstaten hebben nu twee maanden de tijd om de richtlijn volledig om te zetten. Als zij dat niet doen, kan de Commissie deze zaken voorleggen aan het Hof van Justitie van de EU.

2 reacties op “Europa maant Nederland over technische controles en rijbewijzen

  1. jack schreef:

    NEXIT de enige goede oplossing

  2. planner schreef:

    NEXIT –>top !

    EU een totaal overheerser, ik krijg het er benauwd van die achterlijke totaal controle figuren.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven