Ga naar hoofdinhoud

Europa onderschrijft potentieel LNG

Het ‘Proposal for a Regulation of the European Parliament and of the Council setting CO2 emission performance standards for new heavy-duty vehicles’ schuift LNG (Liquefied Natural Gas, vloeibaar gemaakt aardgas) naar voren als een beschikbaar alternatief voor diesel.

Het voorstel van de EC, dat voorgelegd werd aan het Europees Parlement en de Raad, gaat over de bijdrage van de wegtransportsector tot het behalen van de overeengekomen doelstellingen voor de vermindering van broeikasgassen. De doelstellingen in het voorstel van de Commissie zijn zeer ambitieus, met dubbel zo snelle verminderingen als die de voorbije jaren verwezenlijkt werden. Als de limieten inderdaad bevestigd worden, kan een belangrijke bijdrage geleverd worden door enkele innovaties die vandaag al beschikbaar zijn. Eén daarvan is de toepassing van LNG. De Commissie erkende dat.

Het voorstel schuift LNG zelfs naar voren als “een beschikbare alternatieve brandstof voor diesel voor zware voertuigen. Het uitrollen van huidige en aanstaande, meer innoverende technologieën op basis van LNG zal bijdragen tot het behalen van de doelstellingen voor CO2-uitstoot op de korte en middellange termijn, aangezien de toepassing van LNG-technologieën leidt tot een lagere CO2-uitstoot in vergelijking met dieselvoertuigen. Bovendien verzekeren de huidige LNG-technologieën een lage uitstoot in de lucht van vervuilende stoffen zoals NOx en fijnstof. Ook is al een voldoende grote minimale tankinfrastructuur aanwezig en wordt die op nationaal niveau verder ontwikkeldin het kader van het beleid aangaande de infrastructuur voor alternatieve brandstoffen.”

Dat meldt Iveco, dat met een breed aanbod aan CNG- en LNG-voertuigen verguld is met de visie van de EC. Pierre Lahutte, Iveco Brand President, verklaarde: “Het voorstel van de Europese Commissie ruggensteunt onze langetermijnstrategie voor duurzaam transport, die aan de basis ligt van het baanbrekende werk van Iveco op het vlak van de toepassing van LNG in zware voertuigen. De grote vloot Iveco -voertuigen op aardgas die aan het werk is over heel Europa, toont duidelijk aan dat de brandstof vanuit het standpunt van bedrijfsvoering en winstgevendheid een haalbaar alternatief is voor diesel, en tegelijk buitengewone milieuprestaties neerzet. En ze kan een bijdrage leveren tot het behalen van deze zeer uitdagende doelstellingen.”

De vermindering in NOx en CO2 waartoe de zware aardgastrucks van Iveco in staat zijn, werd recent nog aangetoond in het Equilibre-project, een initiatief van de Franse transporteurs om de uitstoot van trucks te meten in reële gebruiksomstandigheden. Uit de tests, met onder meer Stralis NP-trucks van 44 ton, bleek een daling van de NOx tussen 40 tot 64 procent in vergelijking met diesel, en een tot 20 procent lagere CO2-uitstoot. Met bio-methaan uit organisch afval kan de vermindering oplopen tot 80 procent. Met landbouwafval zelfs tot 95 procent. Dat resultaat zet in de verf hoe bio-methaan de deur opent haar een circulaire economie gebaseerd op de opwekking van energie uit afval, en tegelijk de energieonafhankelijkheid van Europa en de inkomsten van landbouwers ondersteunt.

Het voorstel is de recentste gebeurtenis uit een hele reeks die de vooruitziende visie van Iveco op duurzaam transport erkent. Zeer recent riep Frankrijk voor de High-level Conference on Financing Sustainable Growth van de Europese Commissie nog op tot de conversie van de wagenparken van zware trucks naar gas. Duitsland verlengde de belastingvermindering op aardgas tot 2026, een teken van eensgezinde activiteiten om in de sector een verandering teweeg te brengen, en het Duitse Bundesministerium für Verkehr und digitale Infrastruktur (BMVI) schoof in zijn “Initiative klimafreundlicher Strassengüterverkehr” (Initiatief voor milieuvriendelijk goederentransport via de weg) LNG naar voren als het enige op grote schaal beschikbare alternatief voor diesel tot de mogelijke ingebruikneming van brandstofcellen op waterstof. In Italië is de ontwikkeling van LNG een pijler voor duurzaam transport in de “Strategia Energetica Nazionale” (nationale energiestrategie), die maatregelen implementeert om het gebruik van voertuigen op bio-methaan te bevorderen.

De energietransitie in de transportsector is volop bezig en Iveco staat met zijn geavanceerde Natural Power-technologie in de frontlinie daarvan. In het bijzonder wijst het de weg voor duurzaam langeafstandstransport met zijn Stralis NP460, die in de UK tot “Low Carbon Truck of the Year” gekroond werd. Het is de eerste aardgastruck die specifiek ontwikkeld werd voor de lange afstand, met een combinatie van pure kracht (460 pk), een laag brandstofverbruik (15 procent minder t.o.v. diesel) en een ruim rijbereik (1.600 km). Bovendien toont hij zich met een geluidsniveau van minder dan 71 dBA bijzonder stil. Het is het enige volledige gamma van zware trucks op aardgas met de nieuwste generatie geautomatiseerde versnellingsbakken met voorspellende rijfuncties om de meest veeleisende opdrachten aan te kunnen, van de lange afstand tot de bouw. Het geeft transportbedrijven het concurrentievoordeel van echt duurzame logistiek.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer