fbpx Ga naar hoofdinhoud

Europa wil chauffeursopleiding verbeteren

De Europese Commissie is van plan chauffeursopleidingen en –bijscholing sterk te verbeteren. Daartoe werd deze week een voorstel gepresenteerd.

De EC wil de richtlijn 2003/59/EC aanpassen. In de praktijk blijken niet alle regels rond opleiding en bijscholing te werken. De voornaamste problemen zijn:

– problemen met de wederzijdse erkenning van opleiding tussen EU-lidstaten;
– de inhoud van de opleiding is niet volledig afgestemd op de behoeften van de chauffeurs;
– problemen en rechtsonzekerheid bij de interpretatie van vrijstellingen;
– tegenstrijdigheden op het gebied van de vereiste minimumleeftijd tussen de richtlijn betreffende de vakbekwaamheid en de opleiding en nascholing van bestuurders en de richtlijn betreffende het rijbewijs.

De algemene doelstelling van de aangepaste richtlijn is het bevorderen van de verkeersveiligheid en het vrij verkeer van truck- en buschauffeurs. Meer specifiek wil de EC de administratieve praktijken voor wederzijdse erkenning in de lidstaten stroomlijnen. Tevens moeten ICT, verkeersveiligheid en brandstofefficiëntie een grotere plek in de chauffeursopleiding krijgen en moet de juridische duidelijkheid en samenhang met de overige EU-wetgeving verbeteren.

EU-commissaris Violeta Bulc: “Een frisse aanpak is nodig als Europa’s strategische doel van een halvering van het aantal verkeersdoden in 2020 bereikt moet worden. Betere educatie en training hebben een positief effect op de verkeersveiligheid. Dat is de reden waarom we nu dit voorstel tot verbetering van de chauffeursopleiding hebben neergelegd.”

Het voorstel wordt nu bestudeerd door het Europees Parlement en de 28 EU lidstaten.

 

8 reacties op “Europa wil chauffeursopleiding verbeteren

  • Willem

    Nog meer slaapverwekkend gezwam van mensen die zelf niet weten waar het over gaat en alleen maar op de klok zitten te gapen wanneer ze naar huis mogen

    Die paar chauffeurs die er nog zijn zitten hier echt niet op te wachten
    Of is het de bedoeling om die ook nog weg te pesten door dure cursussen te verzinnen en gratis diploma’s te verstrekken aan de kostgangers uit Oost-Europa

    1. R Hilton

      Ik heb 28 jaar ervaring in de transport sector (werkplaats), voor een transportbedrijf en dealers. Jou reactie is typerend voor de ‘ik weet beter’ chauffeurs. Ik heb veel puin opgeruimd en teveel excuses gehoord voor hun wangedrag. Het is tijd dat meer chauffeurs beter hun vak leren kennen.

      1. gerard

        Dhr Hilton,

        !00 % met u eens . Het is inderdaad puinruimen. de nieuwe garde Chauffeurs MOETEN nog heel veel leren. Code 95 heeft wel degelijk nut , hoewel aan de instructie moet ook nog een hoop verbeteren . Ervaring met Leeuw Eindhoven is perfect

  • Willem

    Spijker op z’n kop!

  • Ron van't Schip

    Als men nu eerst eens overal in Europa op dezelfde wijze gaat controleren en zonodig beboeten, dan is dat stap één. En dan niet alleen de Nederlanders aanhouden, maar ad random iedere vrachtwagen waar dan ook in Europa. Het is toch te belachelijk voor woorden, dat je als Nederlanders maar overal en nergens wordt aangehouden voor allerlei, inclusief code95, controles en voor het minste of geringste een megaboete krijgt, terwijl die collega uit Oost-Europa maar kan doen en laten, omdat hij toch geen geld heeft om de boete te betalen of taaltechnisch niet aanspreekbaar is.

  • Spieirngs Arnold

    Het wordt alleen maar erger met al die WEZENSVREEMDE ONBENULLEN.

    Ga maar eens kijken in het parlement in Brussel, slaat je de schrik COMPLEET om je hart zoveel NIKSERS als BLABLABLA.

  • Renard

    Zou het niet beter zijn om terug te gaan naar vroegere tijden toen jongens als bijrijder meegingen en zo het vak leerden? Dit werden de beste chauffeurs.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer