fbpx Ga naar hoofdinhoud

Europa: zware trucks moeten 15 procent schoner in 2025

De Europese Commissie heeft donderdag haar voorstellen voor mobiliteit en transport in het kader van het derde pakket van het Mobility Package gelanceerd. Die bevatten de allereerste CO2-normen voor zware trucks. In 2025 moet de gemiddelde CO2-uitstoot van nieuwe vrachtwagens 15 procent lager liggen dan in 2019.

Voor 2030 wordt een indicatief streefcijfer van minstens 30 procent ten opzichte van 2019 voorgesteld. Deze doelstellingen zijn en lijn met de verbintenissen van de EU in het kader van de Overeenkomst van Parijs en zullen transportondernemingen — vooral kmo’s — aanzienlijke besparingen opleveren dankzij een lager brandstofgebruik (25 000 euro over een periode van vijf jaar). Wel verwacht de Europese Commissie dat trucks zo’n 1800 euro per stuk duurder zullen worden.

In 2022 zullen de regels geëvalueerd worden en dan wordt tevens bekeken of de CO2-standaard kan worden uitgebreid naar lichtere trucks, bussen, touringcars en opleggers. Om een verdere verlaging van de CO2-uitstoot mogelijk te maken, maakt de Commissie de weg vrij voor meer aerodynamische vrachtwagens. Daarvoor wordt de invoering van aerodynamisch gevormde trucks met drie jaar vervroegd naar 2019. De Europese Commissie stelt ook een betere etikettering van banden voor. Bovendien heeft de Commissie een uitgebreid actieplan voor batterijen ontwikkeld om bij te dragen aan een concurrerend en duurzaam ecosysteem voor batterijen in Europa.

Branche-organisatie TLN is blij met de voorstellen van de EC. Dat is zeer opmerkelijk, want onlangs ondertekende TLN nog een brandbrief aan de EC met een oproep tot een CO2-emissiebeperking van 24 procent, om klimaatdoelen te halen. Nu zegt TLN dat ook de nu voorgestelde emissiedoelen ‘goed voor het klimaat’ zijn.

De Commissie stelt ook voor dat alle Europese lidstaten verplicht worden digitale transportdocumenten te accepteren. Dit is erg goed nieuws voor de Europese transportsector, vindt TLN. Dit stelt logistieke dienstverleners in staat om een enorme stap te zetten in het verder verbeteren van de efficiëntie. Zo kunnen zij onder andere elektronische CMR-vrachtbrieven gaan gebruiken in het gehele Europese internationale vervoer. Alleen de Nederlandse transportsector kan hiermee jaarlijks al 180 miljoen euro aan administratieve lasten besparen. In de Benelux is onlangs een proef gestart om de e-CMR te gebruiken in het vervoer tussen Nederland, België en Luxemburg.

Fabrikantenkoepel ACEA is minder blij met de CO2-standaard. Die zijn volgens ACEA ‘te agressief’ en niet ontwikkeld met de truckmarkt in gedachten. Trucks voor 2025 zijn namelijk nu al in ontwikkeling en dan is de eerste CO2-standaard te scherp om nu nog te halen.

2 reacties op “Europa: zware trucks moeten 15 procent schoner in 2025

  • J P de Boer

    Altijd maar weer de Vrachtwagens laat ze eerst de grote Zeeschepen en Vliegtuigen aanpakken daar zit de meeste vervuiling

  • Henk

    Dat een schoner voertuig ook zuiniger rijdt is lariekoek. Doordat de verbranding afgestemd wordt op de uitstoot ipv. de prestatie zou de motor nog zuiniger kunnen lopen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer