De Europese automakers zijn met steun van autolanden Frankrijk en Duitsland in een fel gevecht verwikkeld met het Europees Parlement over een Brussels plan de markt voor reserveonderdelen vrij te geven en reparaties bij schadebedrijven fors goedkoper te maken.
In Nederland is deze markt al geliberaliseerd, maar gevreesd wordt dat een ingewikkeld Europees compromis de klok in ons land gedeeltelijk terug kan draaien, waardoor reserveonderdelen hier juist duurder zullen worden.
“Indien dat zou gebeuren, zou dat niet alleen dramatisch zijn voor schadeherstelbedrijven, maar vooral ook voor de voertuigeigenaar, die voor reparaties veel duurder uit zou zijn dan nu”, aldus Focwa-secretaris Karel Bukholczer. Hoewel hij zich eigenlijk niet kan voorstellen dat Brussel ooit zo’n stap zal zetten is Bukholczer zich volop bewust van de machtige Europese autolobby, die momenteel alles op alles zet om hun machtspositie uithollende Europese regels te voorkomen.
“Indien dat zou gebeuren, zou dat niet alleen dramatisch zijn voor schadeherstelbedrijven, maar vooral ook voor de voertuigeigenaar, die voor reparaties veel duurder uit zou zijn dan nu”, aldus Focwa-secretaris Karel Bukholczer. Hoewel hij zich eigenlijk niet kan voorstellen dat Brussel ooit zo’n stap zal zetten is Bukholczer zich volop bewust van de machtige Europese autolobby, die momenteel alles op alles zet om hun machtspositie uithollende Europese regels te voorkomen.
Behalve naar het Europees Parlement, dat binnenkort een oordeel moet geven over een nieuwe Europese ‘Design’-regeling voor reserveonderdelen, wordt vooral ook naar de Europese Commissie gekeken die het in de autobranche omstreden voorstel heeft gelanceerd. “De discussies verlopen al jaren zeer moeizaam en de lidstaten zijn verdeeld”, aldus Eric Nooteboom van de Europese Commissie, die het dossier voor eurocommissaris McCreevy (Interne Markt) behartigt. “Het ergste zou inderdaad zijn als er een slecht compromis wordt gevonden waarbij volgens een Europese middenweg overal een bescherming van 5, 10 of 15 jaar voor originele onderdelen wordt ingevoerd. Vooral dat laatste zou natuurlijk een fakevoorstel zijn.” Volgens Nooteboom zal de commissie zich daar zeker fel tegen verzetten. “Het kan natuurlijk niet zo zijn dat landen die al geliberaliseerd hebben de klok terug moeten draaien. Als dat dreigt zullen we ons voorstel integraal intrekken”, zo stelt de Brusselse ambtenaar.
Bron: de Telegraaf