Ga naar hoofdinhoud

Europees Parlement spreekt steun uit over LZV

Het Europees Parlement heeft vandaag zijn steun uitgesproken voor het toestaan van LZV’s in Europa. Een poging om de LZV op Europees niveau te verbieden is daarmee van tafel. Dit is een zeker een stap in de goede richting, aldus CDA-Europarlementariër Corien Wortmann (transport).

LZV toch erdoor bij Europees ParlementHet Europees Parlement was aanvankelijk niet happig op de LZV en er werd zelfs voorgesteld om deze geheel te verbieden. De vrees leefde dat het goederenvervoer per spoor te veel schade zou ondervinden, en dat de lange vrachtwagens tot onveilige situaties op de weg zouden veroorzaken.
 
Corien Wortmann-Kool, in een verklaring op haar website: “Ervaring, ook in de Verenigde Staten of Scandinavische landen waar deze vrachtwagens al lang zijn toegestaan, leert dat dit niet het geval is. De LZV verdient een kans in Europa. Ik ben blij dat het Europees Parlement nu inziet dat de LZV een belangrijke bijdrage kan leveren aan efficiënter en milieuvriendelijker vervoer. Lidstaten krijgen nu volledig de ruimte om LZV’s toe te laten, ook op grensoverschrijdende trajecten.”
 
Wortmann vindt dat lidstaten zelf moeten bepalen waar de lange vrachtwagens mogen rijden want kleinere wegen en kleinere rotondes zijn ongeschikt voor de lange truck. Wortmann: “Verkeersveiligheid moet voorop staan, daarom is het goed dat de lidstaten zelf kunnen bepalen op welke trajecten ze mogen rijden. Dat kan ook grensoverschrijdend, door middel van gezamenlijke projecten van een aantal lidstaten gezamenlijk. De Europese Commissie onderzoekt momenteel de gevolgen van een Europese toelating van de LZV op bepaalde trajecten. Ik hoop dat ook dat een stimulans zal zijn voor grensoverschrijdende invoering van de LZV.”
 
EVO en TLN juichen in een gezamenlijke verklaring de resolutie van het Europees Parlement toe, want de LZV levert niet alleen bedrijfseconomische, maar ook maatschappelijke voordelen op: twee LZV’s kunnen de lading van drie gewone combinaties vervoeren. Daardoor daalt het aantal vrachtauto’s, neemt het brandstofverbruik af met 33 procent per tonkilometer en dalen de CO2-emissies.
 
Wel stellen EVO en TLN dat de minister van Verkeer en Waterstaat LZV’s zwaarder dan 50 ton moet toelaten op de Nederlandse wegen, anders worden de grote milieu- en bereikbaarheidsvoordelen teniet gedaan.


 
Auteur: Arjan Velthoven

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer