Het Europees Parlement gaat niet akkoord met het plan om verladers, vervoerders en expediteurs in alle sectoren extra eisen op te leggen ter beveiliging van de logistieke keten. De enorme kritiek vanuit het vervoersbedrijfsleven (4,5 miljoen betrokken bedrijven) is hard aangekomen bij het Parlement. Dat zegt Europarlementslid Jeanine Hennis-Plasschaert (VVD), die in Straatsburg de leiding heeft over het debat over de transportveiligheid.
Europees vervoerscommissaris Jacques Barrot wil alle vormen van goederentransport minder kwetsbaar maken tegen terroristische aanslagen. De Europese regeringsleiders hebben Brussel daarom gevraagd. Barrot stelde een ingewikkelde regeling voor waarbij de bedrijven die voldoen aan een reeks kwaliteitsnormen het certificaat ‘veilige operator’ krijgen. De sector ziet een ongekende administratieve rompslomp aankomen.
Vertraging
Als gevolg van de kritiek vanuit het bedrijfsleven, loopt de Europese discussie vertraging op. Pas nadat Hennis-Plasschaert haar uitvoerige rapport over het omstreden voorstel af heeft, kan het debat beginnen. ”Ik ben de afgelopen maanden overstroomd met bezwaren. Het was de bedoeling mijn rapport in november klaar te hebben. Maar om gehoor te geven aan de oppositie neem ik extra tijd. Mijn rapport komt nu tegen de jaarwisseling”, zegt Hennis-Plasschaert.
Als gevolg van de kritiek vanuit het bedrijfsleven, loopt de Europese discussie vertraging op. Pas nadat Hennis-Plasschaert haar uitvoerige rapport over het omstreden voorstel af heeft, kan het debat beginnen. ”Ik ben de afgelopen maanden overstroomd met bezwaren. Het was de bedoeling mijn rapport in november klaar te hebben. Maar om gehoor te geven aan de oppositie neem ik extra tijd. Mijn rapport komt nu tegen de jaarwisseling”, zegt Hennis-Plasschaert.
Bron: Nieuwsblad Transport
Auteur: Arjan Velthoven