Nieuws

Europa past richtlijn rijbewijs en Code 95 aan

7

Het Europees Parlement heeft afgelopen week toegestemd in een voorstel om de opleiding en training van vrachtwagenchauffeurs te verbeteren.

De EC had in februari vorig jaar een voorstel tot aanpassing van richtlijn 2003/59/EC gedaan. Dat voorstel is nu met grote meerderheid aangenomen.

De voorgestelde veranderingen hebben betrekking op de rij-opleiding, maar ook de Code95 trainingen. De nadruk van de aanpassing van de opleidingen en trainingen ligt bij veiligheid, bijvoorbeeld bij het beschermen van kwetsbare verkeersdeelnemers en het gebruik van assistentiesystemen. Ook het beperken van brandstofverbruik moet meer aandacht tijdens opleiding en nascholing krijgen. De chauffeursopleiding moet ook worden aangepast naar moderne technieken, met onder meer e-learning.

Het Europees Parlement wil eveneens dat er duidelijkheid komt rond de regels voor de leeftijd van beroepschauffeurs in de richtlijn en de overige Europese regels voor het hebben van een rijbewijs. Tevens moeten opleidingen en nascholing tussen lidstaten onderling worden geaccepteerd. Daarom wil het EP een elektronisch systeem opzetten waarmee eenvoudig in heel Europa snel kan worden gecheckt of een chauffeur de juiste opleiding en nascholing heeft gevolgd. Dit systeem kan ook worden gebruik bij handhavingsinstanties.

Branche-organisatie TLN heeft zich naar eigen zeggen sterk gemaakt de richtlijn in te richten naar de Nederlandse transportsector en zet de belangrijkste wijzigingen even op een rij:

  • Per nascholingsperiode (van 5 jaar) dient er minstens een training te worden gevolgd met een verkeersveiligheidsthema. Speciale nadruk ligt er ook op een ‘rationeel brandstofverbruik’ (art. 7);
  • Herhaling van hetzelfde onderwerp binnen dezelfde cyclus is niet meer toegestaan (art. 7). De bijlage bij de richtlijn vermeldt dat er diverse onderwerpen aan bod moeten komen in de 35 uur nascholing. Een herhalingsopleiding is wel toegestaan indien blijkt dat de chauffeur een specifiek corrigerende opleiding nodig heeft;
  • Bij de keuze van de onderwerpen voor nascholing wordt rekening gehouden met de specifieke behoeften van het door de bestuurder uitgevoerde vervoer en de ontwikkelingen op het gebied van geldende regelgeving en technologie (art. 7);
  • De minimumleeftijd voor een chauffeur beroepsgoederenvervoer blijft 18 jaar. Er is aansluiting gezocht bij de Europese richtlijn 2006/126 (rijbewijs);
  • Code 95 wordt vermeld op het rijbewijs. Als dat niet kan, wordt door de lidstaat een ‘kwalificatiekaart bestuurder’ uitgereikt, waarop de Code 95 vermeld staat. Lidstaten erkennen deze kwalificatiekaarten onderling, de bevoegde autoriteiten controleren of het rijbewijsnummer dat vermeld staat op de kaart inderdaad geldig is. Een chauffeur verkrijgt de kwalificatiekaart nadat hij heeft aangetoond dat de vereiste 35 uur nascholing is gevolgd. In Nederland blijft de verklaring van nascholing gelden. Deze wijziging heeft alleen gevolgen voor chauffeurs met een niet-Nederlands rijbewijs. Hoe die Nederlandse praktijk er voor hen uit gaat zien, is zo kort na het besluit nog niet duidelijk. TLN en het ministerie van IenW zijn hierover met elkaar in gesprek;
  • Wederzijdse erkenning tussen lidstaten van Code 95-trainingsdagen vindt de EC erg belangrijk. Dat zou volgens TLN alleen mogelijk moeten zijn als er ook een adequate handhaving bij wordt georganiseerd. TLN heeft daarom gepleit voor een verbinding met RESPER, om fraude met Code 95 tegen te gaan. Dit is in de Richtlijn Rijbewijzen (2006/126) in artikel 15 gehonoreerd;
  • Het niveau voor initiële vakbekwaamheid en nascholing is door het EP vastgesteld op ten minste MBO2-niveau;
  • ADR is in de Code 95-nascholingscatalogus opgenomen. Maar omdat er bij het Europees Parlement een sterke wens leeft om geen herhalingscursussen binnen dezelfde nascholingscyclus toe te staan, had TLN bedenkingen bij dit succes. De aanhouder wint soms in een lobbytraject: TLN’s argument dat een ADR-cursus van 14 uur toch gewoon voor al die uren mag worden meegeteld, heeft navolging gevonden;
  • TLN heeft een aantal jaren geleden al gezorgd dat er vrijstelling wordt verleend aan chauffeurs die zonder code 95 op het rijbewijs vrijwilligerswerk verrichten, waarbij gebruik wordt gemaakt van een vrachtwagen, ten behoeve van liefdadigheidsinstellingen en non-profitorganisaties. Ook deze vrijstelling is in de nieuwe richtlijn opgenomen (art. 2 lid f).

TLN meldt dat er ook op het gebied van duurzaamheid nog een succes is te melden.

In de Rijbewijsrichtlijn wordt aan artikel 6, lid 4 punt toegevoegd dat voertuigen van meer dan 3.500 kg die rijden op alternatieve brandstoffen gereden mogen blijven worden door houders van een rijbewijs B als aan de volgende voorwaarden is voldaan:

  • De totale massa is niet groter dan 4.250 kg
  • Het gewicht boven de 3.500 kg is uitsluitend toe te schrijven aan de grotere massa van het alternatieve aandrijfsysteem, in vergelijking met de massa van het aandrijfsysteem van een voertuig met dezelfde afmetingen dat is uitgerust met een interne verbrandingsmotor met een elektrische of compressieontsteking
  • Het laadvermogen wordt niet verhoogd ten opzichte van hetzelfde voertuig
  • Er mag geen aanhanger worden gebruikt

Lidstaten kunnen zelf bepalen of ze hier gebruik van willen maken.

7 reacties op “Europa past richtlijn rijbewijs en Code 95 aan

  1. Harry schreef:

    Gelden deze nieuwe regels ook voor de al gepensioneerde beroepschauffers
    Die b.V. al 40 jaar of nog langer hun beroep hebben uitgevoerd

  2. Sander F schreef:

    Ik denk het wel indien die chauffeurs hun vakbewaamheid (code95) willen verlengen.
    Men kan ook de keuze maken om de code te laten verlopen..

    Wat ik mis in dit (interessante) artikel is de ingangsdatum van dit besluit.

  3. J.Manenschijn schreef:

    Ik ben zowat 73 en ik rij nog twee à drie dagen per week met veel plezier nog met een truck met oplegger, soms rij ik ook nog met een kraantruck wat ik helemaal mooi vind, ben nu ook bezig met de code 95, heb nu 7 uur te pakken.

  4. Wineman schreef:

    Ja, de nascholing verplichting geldt voor iedereen die niet kan voldoen aan de vrijstelling voorwaarden. Dus ook voor de personen geboren voor juni 1955.

  5. Ton schreef:

    Per wanneer gaat deze wijziging in?

  6. Hans schreef:

    Het hele code 95 systeem is en blijft een lachertje.

    Dat code 95 noodzakelijk is voor een chauffeur met beperkte rijervaring, zeg bijv. de eerste 20 jaar, kan ik zeker billijken. Maar dat ik als gepensioneerde oproepkracht code 95 moet hebben is een gotspe.

    Vijftig jaar ervaring, miljoenen schade vrije kilometers? Ik kan al die geldbeluste rijschoolhouders nog heel wat leren! Afijn, blijf maar jammeren dat er een groot tekort is aan chauffeurs en besteel de ervaren chauffeurs maar op hun rijbewijs.

    Nog heel geregeld maak ik internationale ritten van zo’n 2500 km. Geregeld een gloednieuwe truck mee of een demo truck mee om uit te proberen auto. Maar over 2 maanden is mijn rijbewijs (met de destijds toegevoegde code 95 voor gepensioneerden) verlopen.

    Ik weet niet hoelang ik het rijden nog vol zou willen en kunnen houden. Maar dat maakt niet meer uit. Mijn vrouw is mij voorgegaan en nu laat ik mij ook besteken van mijn rijbewijs in alle categorieën en zal deze inleveren.

    Ik ben toch niet gek? Eerst dik 200 euro betalen voor de medische keuring en een nieuwe chauffeurspas en dan nog 5 dagen ‘onderwijs’ onderwijs volgen met de bijbehorende megakosten.

    Jeremieer intussen maar fijn verder over het tekort aan chauffeurs!

  7. Ger schreef:

    Code 95 is voor de meeste 65÷ chauffeurs een administratieve vermelding en heeft totaal geen meerwaarde. Het is een lachertje en geldklopperij.
    Waarom zien de beleidsbepalers dit niet in en blijven ze met die blinddoek op rondlopen.
    In veel gevallen willen de 65+ nog een tijdje hun ervaring en deskundigheid aan de dag leggen en zo plezier beleven aan het besturen van bedoelde voertuigen.
    In veel gevallen vullen zij de opengevallen gaten op waar een fultimer niet voor ingezet kan worden.
    Bederf het rijplezier voor deze categorie best wel belangrijke personen voor een onderneming nu niet door hun te verplichten om onnodige kosten te laten maken en tijd te verspillen aan een niets zeggende code 95 verlenging.
    Stel deze groep personen vrij van deze puur administratieve en geen meerwaarde hebbende regel.
    Dat Nederland internationale verplichtingen heeft tov deze regel is bekend maar ondanks dat kan hier inventief mee omgegaan worden door de nationale overheid.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven