De commissie voor vervoersvraagstukken van het Europees Parlement wil geen lange en zware vrachtautocombinaties in het verkeer toelaten. Volgens Michael Cramer (Groenen), de rapporteur van het parlement, zien de Europese vervoersexperts liever dat het spoorvervoer van goederen extra kansen van overheidswege krijgt.
De commissie koos als beleidsdoel om 40 procent van de goederen via het spoor te gaan vervoeren. Nu is het aandeel van het spoor amper 14 procent.
Het negatieve parlementsadvies over de LZV wordt binnenkort waarschijnlijk door het hele Europees Parlement overgenomen.
Het negatieve parlementsadvies over de LZV wordt binnenkort waarschijnlijk door het hele Europees Parlement overgenomen.
Het betekent overigens niet dat de experimenten met de LZV zoals die worden genomen in onder meer Nederland en enkele Duitse deelstaten, nu zouden moeten worden gestaakt. Het betekent evenmin dat in landen als Zweden en Finland, waar allang LZV’s in flinke aantallen op de weg zijn, dat verkeer nu moeten verbieden.
Bron: Nieuwsblad Transport