De grote verschillen in dieselaccijns voor vrachtwagens in de EU-landen moeten verdwijnen, vindt de Europese Commissie. Dat vooral Luxemburg veel ’tanktoeristen’ onder de truckers trekt, verstoort de Europese interne markt, vindt Brussel.
Europees Commissaris Laszlo Kovacs (Belastingen) presenteert de EU-landen op 15 februari een voorstel.
De transportsector vindt dat Brussel het tanktoerisme nogal overdrijft. Wagens maken hooguit een ingelaste tussenstop: ze rijden geen honderden kilometers om. Grote bedrijven hebben een eigen dieselopslag en tanken zelden onderweg.
De EU-landen moeten overgens unaniem instemmen met belastingvoorstellen van de Europese Commissie. Dat gebeurt zelden.
De transportsector vindt dat Brussel het tanktoerisme nogal overdrijft. Wagens maken hooguit een ingelaste tussenstop: ze rijden geen honderden kilometers om. Grote bedrijven hebben een eigen dieselopslag en tanken zelden onderweg.
De EU-landen moeten overgens unaniem instemmen met belastingvoorstellen van de Europese Commissie. Dat gebeurt zelden.