Verladersorganisatie EVO kan zich vinden in het voorstel van de coalitiepartijen om de hoogte van de fiscale bijtelling af te stemmen op de CO2-uitstoot. Wel benadrukt EVO dat dit voorstel alleen moet worden doorgevoerd voor de personenauto, en niet ook voor bestelauto’s.
Werknemers met een personenauto mogen over het algemeen zelf een leaseauto uitzoeken en zullen zeker een zuinige auto uitzoeken als dat geld oplevert. Maar werknemers die in een bestelauto rijden, zoals schilders en hoveniers, hebben geen keuze, zo vindt EVO.
“Bij de bestelauto is het de werkgever die op basis van laadvermogen en trekkracht bepaalt welk voertuig er gereden wordt. Differentatie van de bijtelling naar CO2-uitstoot is dan ook onzinning. Met de grotere bestelauto’s moeten nou eenmaal de nodige goederen worden vervoerd en dus kunnen zij nooit met een superzuinige 1.0 motor worden uitgerust. Maar het belangrijkste argument om de bestelauto buiten dit voorstel te houden, is het feit dat 9 van de 10 bestelautorijders de bestelauto niet privé gebruikt, maar alleen voor zakelijke ritten en woon-werkverkeer. En dus betaalt de overgrote meerderheid geen bijtelling. Het heeft voor bestelauto’s dan ook geen enkele zin om in een nieuwe regeling de hoogte van de bijtelling afhankelijk te maken van de uitstoot. Dat maakt het voor ondernemers alleen maar nodeloos ingewikkeld terwijl de bijtellingsregeling al de grootste nachtmerrie van het Midden- en Klein Bedrijf is”, aldus EVO in een verklaring
EVO vindt het de hoogste tijd voor een verregaande vereenvoudiging van de bijtellingsregeling voor bedrijven met bestelauto’s. De staatssecretaris heeft tijdens de behandeling van het Belastingplan aan de Tweede Kamer toegezegd de administratieve last van de verplichte rittenregistratie te gaan vereenvoudigen. EVO heeft onlangs een brief gestuurd aan de staatssecretaris van Financiën om hem hier aan te herinneren. In de EVO-achterban rijden veel werknemers met een bestelauto die een sluitende rittenregistratie moeten bijhouden. Vooral voor werknemers met vele ritten per dag is deze administratieplicht een crime. Niet alleen door de tijd en ergernis die het bijhouden van een rittenregistratie met zich meebrengt, maar ook door de kans alsnog de bijtelling voor hun kiezen te krijgen als de registratie achteraf niet blijkt te kloppen. Voor een monteur met een gemiddeld salaris van 1500 euro komt zo’n aanslag neer op twee maandsalarissen.
De Tweede Kamer ziet volgens EVO dat probleem ook en heeft bij de behandeling van het Belastingplan 2008 gevraagd om deze administratieve last te vereenvoudigen. De staatssecretaris zou hiernaar kijken. EVO is hierover al met het ministerie van Financiën in gesprek.
EVO vindt het de hoogste tijd voor een verregaande vereenvoudiging van de bijtellingsregeling voor bedrijven met bestelauto’s. De staatssecretaris heeft tijdens de behandeling van het Belastingplan aan de Tweede Kamer toegezegd de administratieve last van de verplichte rittenregistratie te gaan vereenvoudigen. EVO heeft onlangs een brief gestuurd aan de staatssecretaris van Financiën om hem hier aan te herinneren. In de EVO-achterban rijden veel werknemers met een bestelauto die een sluitende rittenregistratie moeten bijhouden. Vooral voor werknemers met vele ritten per dag is deze administratieplicht een crime. Niet alleen door de tijd en ergernis die het bijhouden van een rittenregistratie met zich meebrengt, maar ook door de kans alsnog de bijtelling voor hun kiezen te krijgen als de registratie achteraf niet blijkt te kloppen. Voor een monteur met een gemiddeld salaris van 1500 euro komt zo’n aanslag neer op twee maandsalarissen.
De Tweede Kamer ziet volgens EVO dat probleem ook en heeft bij de behandeling van het Belastingplan 2008 gevraagd om deze administratieve last te vereenvoudigen. De staatssecretaris zou hiernaar kijken. EVO is hierover al met het ministerie van Financiën in gesprek.
Auteur: Arjan Velthoven