EVO blijft verbitterd over nieuwe wet goederenvervoer • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

EVO blijft verbitterd over nieuwe wet goederenvervoer

TLN is blij met de dinsdag aangenomen nieuwe Wet Wegvervoer Goederen. De EVO betreurt dat de vergunningvrije grens niet is opgetrokken tot 3,5 ton GVW en laat zich in ook over andere aspecten van de wet ongekend fel uit.

TLN ziet de aanname van de nieuwe Wet Wegvervoer Goederen (WWG) deels als succes van de eigen lobby van TLN om de medeaansprakelijkheid van verladers bij overbelading geregeld te krijgen. Daardoor wordt volgens TLN in de toekomst het probleem van overbelading niet langer alléén op vervoerders afgewenteld. TLN verwacht dat van deze regeling een sterke preventieve werking uitgaat.
TLN is eveneens zeer tevreden dat de Tweede Kamer heeft afgezien van het voorstel van de regering tot de verhoging van de gewichtsgrens van de vergunningplicht. Het volledig vrijgeven van de markt voor beroepsvervoer tot 3.500 kg laadvermogen zou volgens TLN hebben geleid tot ongewenste economische, sociale en maatschappelijke gevolgen. De ondergrens van de vergunningplicht blijft gehandhaafd op 500 kg laadvermogen.
 
Bureaucratie
De EVO stelt dat de Tweede Kamer het streven van het kabinet naar minder regels voor het wegvervoer goederenvervoer voor een groot gedeelte heeft tegengehouden. Volgens EVO is van een echt belangrijke lastenverlichting geen sprake meer. De EVO is met name verbolgen over het handhaven van de vergunningvrije grens op 500 kilo laadvermogen: “Kennelijk vindt een kamermeerderheid het beschermen van een groepje koeriersbedrijven belangrijker dan het verlichten van de lasten voor het brede bedrijfsleven.”
EVO zegt dat de Europese regelgeving alleen voor vrachtauto’s die zwaarder zijn dan 6 ton of meer dan 3500 kilogram laadvermogen hebben, de beroepsvervoervergunning verplicht stelt. Lidstaten mogen zelf bepalen of ze de vergunning ook voor lichtere voertuigen verplicht stellen. Zoals de Nederlandse overheid wel vaker doet, werd in dit land de lat fors lager gelegd, namelijk bij 500 kilogram laadvermogen. Het is dan ook een goede zaak dat het kabinet deze grens wilde optrekken naar 3500 kilogram totaalgewicht. Dat gaat nu dus niet door.
 
Juist meer regels
Nog erger is volgens EVO dat de Tweede Kamer er zelfs een regel bij heeft verzonnen: Afzenders worden namelijk medeverantwoordelijk voor overbelading. Bovendien is het voornemen van het kabinet de eis van diensbetrekking voor chauffeurs te schrappen, van de baan door toedoen van de Kamer. Ook daar is EVO niet enthousiast over,
EVO besluit haar reactie met de opmerking dat de operatie van het kabinet om de lasten voor het bedrijfsleven te verlichten, is mislukt: “Bij ieder voorstel om regels af te schaffen, staat wel een groep bedrijven op die bang is voor concurrentie en daarmee prijzen onnodig hoog houdt.”
De wet zal waarschijnlijk medio 2008 in werking treden.
 

Auteur: Pieter Wieman

 

ttm.nl

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer