
EVO vreest voor economische schade bij de Nederlandse handel en heeft Eurocommissaris Barrot (Transport) gevraagd gebruik te maken van een resolutie die Brussel in staat stelt stappen te ondernemen tegen wegblokkades. Ook Nederlandse bedrijven zijn de dupe van de acties, omdat juist op
Deze actievorm druist regelrecht in tegen het beginsel van vrij verkeer van goederen en personen binnen de Europese Unie. In de Interne Markt Raad van 18 mei 1998 is een resolutie aangenomen die voorziet in een interventiemechanisme zodra het vrij verkeer van goederen in het geding komt. De Europese Commissie kan in dit geval aan Italië vragen welke maatregelen het neemt om de blokkades op te heffen.
Ook zal EVO minister Eurlings vragen om politieke druk uit te oefenen op zijn Italiaanse ambtgenoot.
EVO adviseert Nederlandse bedrijven die handel drijven met Italië van tevoren te overleggen met hun lokale Italiaanse contacten en logistiek dienstverleners. Daarnaast is het raadzaam om alle schakels binnen de logistieke keten in te seinen dat er mogelijk vertraging optreedt, zodat de planning snel kan worden gewijzigd. Italiaanse overheid gevraagd om waarborg vrij verkeer van goederen
Ingrijpen door de Europese Commisie is ook volgens TLN een formele mogelijkheid sinds de massale stakingen in Frankrijk en Spanje in de jaren ’90. Morgen hebben de Italiaanse ondernemers een gesprek met de Italiaanse minister van Transport over hun eisen, waaronder: lagere dieselaccijns en betere fiscale voorwaarden. TLN wijst erop dat wegblokkades in strijd zijn met Europese regelgeving. Bovendien waarschuwt TLN haar leden voor vandalisme. Helaas zijn enkele vrachtauto’s doelwit geworden van vandalisme omdat de voertuigen zich wilden onttrekken aan de staking: banden zijn lek gestoken, verlichting is kapot gegooid, zeilen opengesneden etc. De politie grijpt niet tot nauwelijks in.
Op dit moment is de situatie volgens TLN chaotisch en onoverzichtelijk. Blokkades zijn er op dit moment in de buurt van grote steden, grensovergangen, tunnels, tolstations en gecombineerd vervoer terminals. Voor alle transitovervoer geldt fase rood, wat praktisch neerkomt op een rijverbod.
De website van één van de Oostenrijkse branche-organisaties is doorgaans goed geïnformeerd over Italiaanse blokkades.
Auteur: Pieter Wieman