Ga naar hoofdinhoud

EVO en TLN zien niets in Vlaamse trucktol

De Vlaamse regering wil naar Duits voorbeeld een kilometerheffing invoeren voor vrachtauto’s. EVO en TLN reageren vol onbegrip op deze aankondiging.


Volgens EVO en TLN  is het Duitse voorbeeld een slecht voorbeeld want in dat land spekt de invoering van een heffing voor alleen het vrachtverkeer de staatskas. Files nemen er niet door af en het milieu verbetert niet. Volgens de beide organisaties heeft het principe ‘de gebruiker betaalt’ alleen effect wanneer dit geldt voor alle weggebruikers. Een heffing die zich tot het vrachtverkeer beperkt, werkt niet.
Bovendien stellen EVO en TLN dat de Europese Commissie op dit moment nog onderzoek naar de kosten die het vrachtverkeer veroorzaakt. Het gatra dan bijvoorbeeld om de kosten van schermen voor geluidsreductie en kosten van aanleg en onderhoud van wegen. EVO en TLN vinden dat alle betrokkenen de uitkomsten van die studie af te wachten. Lidstaten moeten vervolgens regelen dat hun systemen goed op elkaar aansluiten. Doen zij dit niet, dan kan het gevolg zijn dat een vrachtautochauffeur straks met 27 verschillende kastjes in de cabine de weg op moet.
Ten slotte wijzen EVO en TLN erop dat er allang een beprijzingsysteem is voor het vrachtverkeer waar ook de Benelux onder valt, te weten het Eurovignet. Een nieuw systeem mag in geen geval bovenop het Eurovignet komen.

 
Auteur: Pieter Wieman

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer