De Vlaamse regering wil naar Duits voorbeeld een kilometerheffing invoeren voor vrachtauto’s. EVO en TLN reageren vol onbegrip op deze aankondiging.
Volgens EVO en TLN is het Duitse voorbeeld een slecht voorbeeld want in dat land spekt de invoering van een heffing voor alleen het vrachtverkeer de staatskas. Files nemen er niet door af en het milieu verbetert niet. Volgens de beide organisaties heeft het principe ‘de gebruiker betaalt’ alleen effect wanneer dit geldt voor alle weggebruikers. Een heffing die zich tot het vrachtverkeer beperkt, werkt niet.
Bovendien stellen EVO en TLN dat de Europese Commissie op dit moment nog onderzoek naar de kosten die het vrachtverkeer veroorzaakt. Het gatra dan bijvoorbeeld om de kosten van schermen voor geluidsreductie en kosten van aanleg en onderhoud van wegen. EVO en TLN vinden dat alle betrokkenen de uitkomsten van die studie af te wachten. Lidstaten moeten vervolgens regelen dat hun systemen goed op elkaar aansluiten. Doen zij dit niet, dan kan het gevolg zijn dat een vrachtautochauffeur straks met 27 verschillende kastjes in de cabine de weg op moet.
Ten slotte wijzen EVO en TLN erop dat er allang een beprijzingsysteem is voor het vrachtverkeer waar ook de Benelux onder valt, te weten het Eurovignet. Een nieuw systeem mag in geen geval bovenop het Eurovignet komen.