Brancheorganisatie EVO wil dat de rijhoogten van viaducten wordt opgenomen in navigatiesystemen. Dit na een aantal ongelukken waarbij bestuurders van bedrijfswagens zich onder een viaduct klemreden. Dat gebeurde omdat zij blindelings op hun navigatiesysteem vertrouwden.
EVO wil dat gemeenten en provincies zo snel mogelijk de rijhoogten van viaducten aan de makers van navigatiesystemen doorgeven. Ook andere obstakels die onneembare vestingen blijken voor kleine trucks, moeten in kaart worden gebracht, zo stelt EVO.
Obstakels
“Nu doen ze dat niet. Soms weten gemeenten en provincies de hoogte niet eens exact. Daardoor mist die informatie bij álle beschikbare navigatiesystemen”, zegt Peter van Rheenen van de belangenbehartiger. “Als die obstakels wel worden doorgegeven, is het heel eenvoudig om een goede route te kiezen. Dat scheelt een hoop schade, ook voor de gemeenten zelf.”
“Nu doen ze dat niet. Soms weten gemeenten en provincies de hoogte niet eens exact. Daardoor mist die informatie bij álle beschikbare navigatiesystemen”, zegt Peter van Rheenen van de belangenbehartiger. “Als die obstakels wel worden doorgegeven, is het heel eenvoudig om een goede route te kiezen. Dat scheelt een hoop schade, ook voor de gemeenten zelf.”
In Almelo en Lochem zorgden bestuurders van bedrijfswagens woensdag voor files en ravage. Beide chauffeurs verzuimden op de borden die waarschuwden voor de lage tunneltjes te kijken en reden zich klem. De bestelauto’s werden compleet verwoest en een 21-jarige bestuurder raakte gewond.
Van Rheenen benadrukt dat de chauffeurs in eerste instantie zelf op de borden moeten letten en verantwoordelijk zijn. “Het staat vrijwel altijd op borden aangegeven hoe hoog of laag een viaduct is.”
Bron: De Telegraaf