De EVO publiceerde gisteren haar jaarlijkse Top Tien van de grootste irritatiepunten in de logistiek.
Op nummer één van de lijst staat de nog altijd gebrekkige interne markt. De verschillen tussen lidstaten zijn nog altijd groot. Bedrijven die met hun vervoer de grens over gaan, krijgen in iedere lidstaat te maken met andere wetten en procedures. Zo kent ieder land haar eigen rijverboden, tolheffingssystemen en voertuigeisen.
Op nummer twee staat de brij van antiterreurmaatregelen die het bedrijfsleven overspoelt. Het beroerde hiervan is volgens EVO dat al deze maatregelen los van elkaar worden ontwikkeld waardoor bedrijven met eisen te maken krijgen die niet op elkaar aansluiten of zelfs tegenstrijdig met elkaar zijn. Op nummer drie staat de beperkende regelgeving voor het goederenvervoer over de weg (vergunningsplicht en cabotagewetgeving). Deze regels maken het vervoer niet alleen onnodig duur, maar ook minder efficiënt. Want eigen vervoerders mogen geen goederen van een derde partij meenemen en moeten dan leeg terug naar huis rijden.
De lijst werd gisteren aangeboden aan minister Eurlings en ziet er in zijn geheel als volgt uit:
Op nummer twee staat de brij van antiterreurmaatregelen die het bedrijfsleven overspoelt. Het beroerde hiervan is volgens EVO dat al deze maatregelen los van elkaar worden ontwikkeld waardoor bedrijven met eisen te maken krijgen die niet op elkaar aansluiten of zelfs tegenstrijdig met elkaar zijn. Op nummer drie staat de beperkende regelgeving voor het goederenvervoer over de weg (vergunningsplicht en cabotagewetgeving). Deze regels maken het vervoer niet alleen onnodig duur, maar ook minder efficiënt. Want eigen vervoerders mogen geen goederen van een derde partij meenemen en moeten dan leeg terug naar huis rijden.
De lijst werd gisteren aangeboden aan minister Eurlings en ziet er in zijn geheel als volgt uit:
1. Gebreken interne markt
2. Antiterreurmaatregelen
3. Beperkingen goederenvervoer over de weg
4. BTW-regelgeving
5. statistiekverplichtingen
6. Kaderrichtlijn afvalstoffen
7. Digitale tachograaf
8. Arbeidstijdenwet naast rij- en rusttijdenregeling
9. Rijbewijs en vakbekwaamheid chauffeurs
10. Douaneafhandeling kustvaart
2. Antiterreurmaatregelen
3. Beperkingen goederenvervoer over de weg
4. BTW-regelgeving
5. statistiekverplichtingen
6. Kaderrichtlijn afvalstoffen
7. Digitale tachograaf
8. Arbeidstijdenwet naast rij- en rusttijdenregeling
9. Rijbewijs en vakbekwaamheid chauffeurs
10. Douaneafhandeling kustvaart
Via het attachment hier onder kunt u de onderbouwing van de tien punten lezen.
Auteur: Pieter Wieman