Ga naar hoofdinhoud

EVO pleit voor convenant milieuzonering bestelauto’s

Verschillende grote steden hebben het voornemen om niet alleen vrachtauto’s met hoge emissiewaarden uit de binnenstad te weren, maar ook bestelauto’s. Voor oude bestelauto’s wordt de binnenstad dan verboden terrein; ze mogen een milieuzone alleen  in als ze een roetfilter hebben. EVO pleit voor een milieuconvenant voor bestelauto’s.

 

Branche-organisatie EVO spreekt zich op haar website uit voor een milieuconvenant voor bestelauto’s. Als gemeenten dit soort plannen doorzetten, ziet de branche-organisatie liever dat gemeenten allemaal dezelfde milieueisen aan bestelauto’s stellen dan dat zij zelf wat bedenken.
EVO wil voorkomen dat er een lappendeken van verschillende milieuzones ontstaat waarbij de een nog strenger en ingewikkelder is dan de ander. Daarom wordt gesproken met het ministerie van VROM, een aantal grotere gemeenten en verschillende brancheorganisaties over een convenant milieuzonering bestelauto.

Gemeenten die dat convenant ondertekenen, mogen alleen een milieuzone invoeren als dit effectief en noodzakelijk is en er van tevoren overleg wordt gevoerd met het bedrijfsleven. Het convenant schrijft ook de milieueisen voor, zodat alle milieuzones er hetzelfde uitzien. En ‘last but not least’: in het convenant worden ook voordelen voor het bedrijfsleven afgesproken.

Aanvankelijk was het de bedoeling dat er op 1 januari 2008 al milieuzones voor bestelauto’s zouden komen. Besloten is echter om een wat ruimere planning aan te houden, omdat invoering van milieuzones voor vrachtauto’s lastiger blijkt dan gedacht. De invoering van milieuzones voor bestelauto’s wordt dus uitgesteld naar medio 2008.


 

Auteur: Arjan Velthoven

 

ttm.nl

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer