Ga naar hoofdinhoud

EVO: ‘Vragen over safe-zone Calais’

De nieuwe ‘safe zone’ bij Calais verbetert de onveilige situatie in de oversteekplaats aanzienlijk, maar kan volgens EVO onvoldoende blijken als er calamiteiten optreden.

Calais problemen chaos 1Frankrijk en Groot-Brittannië richten de nieuwe veiligheidszone, met een capaciteit van 230 voertuigen, samen in. Dit maakte de Britse minister van Binnenlandse Zaken eerder deze week bekend.

“Het voorstel voor een zone die ruimte biedt aan 230 vrachtauto’s, is onder de huidige omstandigheden voldoende”, stelt Martijn Duijndam van EVO. “Maar in het geval van calamiteiten wellicht onvoldoende.”Zo groeit de Britse economie momenteel sneller dan de Europese, stelt Duijndam. “Het is daarom maar de vraag of ruimte voor 230 vrachtauto’s toereikend is.”

Bovendien verkoopt ferrybedrijf MyFerryLink momenteel schepen aan DFDS, waardoor er volgens Duijndam ook meer vrachtauto’s via de Eurotunnel bij Calais naar Groot-Brittannië zullen reizen. ‘Dit zorgt immers voor minder aanbieders van overtochten.” EVO blijft de situatie in Calais en andere oversteekplaatsen daarom goed in de gaten houden.

Bron: EVO

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer