Ga naar hoofdinhoud

EVO wil geen gedwongen gebruik vrachttram

De Amsterdamse vrachttram wordt definitief. Er  komt een tienjarige concessie. Verladersorganisatie EVO wil dat verladers wel de vrije keuze hebben. Verder zet  men vraagtekens bij de kosten.

Vandaag ondertekent de gemeente Amsterdam een concessieovereenkomst met City Cargo, dat in maart al heeft proefgedraaid met twee vrachttrams. De vrachttram moet het aantal vrachtwagens in de stad met de helft verminderen waardoor onder andere de luchtkwaliteit verbetert. De trams zorgen voornamelijk bevoorrading van winkels, supermarkten en de horeca in de binnenstad.
City Cargo is van plan in de Lutkemeerpolder in Amsterdam-Osdorp een distributiecentrum te bouwen, waar vrachtwagens hun lading kunnen lossen. Vanuit dit centrum moet een tramspoor worden aangelegd naar het bestaande netwerk. De tram vervoert de goederen de stad in, waar elektrische wagentjes het laatste stuk afleggen.
EVO ziet de vrachttram als goede aanvulling op andere bevoorradingsmethoden maar denkt dat het streven van City Cargo om het aantal vrachtauto’s in Amsterdam te halveren aan de ambitieuze kant is. Volgens EVO kan de vrachttram interessant zijn voor bedrijven met kleine zendingen. EVO vreest wel dat het door de extra overslag niet meevallen om met een concurrerend tarief te komen. EVO wil dat ook in de toekomst leveranciers de vrijheid hebben om zelf te kunnen bepalen hoe zijn hun goederen de stad in (laten) vervoeren. EVO ziet dus liever niet dat de gemeente maatregelen neemt die het gebruik van de vrachttram bevoordelen en het moeilijker maken om bijvoorbeeld de vrachtauto in te zetten.

Auteur: Pieter Wieman
 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer