De Amsterdamse vrachttram wordt definitief. Er komt een tienjarige concessie. Verladersorganisatie EVO wil dat verladers wel de vrije keuze hebben. Verder zet men vraagtekens bij de kosten.

City Cargo is van plan in de Lutkemeerpolder in Amsterdam-Osdorp een distributiecentrum te bouwen, waar vrachtwagens hun lading kunnen lossen. Vanuit dit centrum moet een tramspoor worden aangelegd naar het bestaande netwerk. De tram vervoert de goederen de stad in, waar elektrische wagentjes het laatste stuk afleggen.
EVO ziet de vrachttram als goede aanvulling op andere bevoorradingsmethoden maar denkt dat het streven van City Cargo om het aantal vrachtauto’s in Amsterdam te halveren aan de ambitieuze kant is. Volgens EVO kan de vrachttram interessant zijn voor bedrijven met kleine zendingen. EVO vreest wel dat het door de extra overslag niet meevallen om met een concurrerend tarief te komen. EVO wil dat ook in de toekomst leveranciers de vrijheid hebben om zelf te kunnen bepalen hoe zijn hun goederen de stad in (laten) vervoeren. EVO ziet dus liever niet dat de gemeente maatregelen neemt die het gebruik van de vrachttram bevoordelen en het moeilijker maken om bijvoorbeeld de vrachtauto in te zetten.
Auteur: Pieter Wieman