Nieuws

Ewals Cargo Care presenteerde afgelopen week op de vakbeurs Transport Logistic München een LZV-combinatie van 32 meter lang. Ewals zou naar verluidt deze combinatie ook op specifieke routes in Nederland willen inzetten.

CEO Bram Ewals heeft op Transport Logistic München het plan uitgesproken om met de 32 meter lange combinatie op specifieke routes te gaan rijden, ook in Nederland. Dat zou dan met speciale vergunningen moeten gebeuren. Op de route Rotterdam-Venlo bijvoorbeeld zou zo een corridor kunnen ontstaan, waarbij de twee 13,60 m opleggers waar de LZV-combinatie uit bestaat in Venlo ieder achter een eigen truck kunnen worden gekoppeld, of op een treinverbinding naar Duitsland worden gezet. Ewals presenteerde het concept in München onder de noemer ‘Join the Movement’.

Ewals zou volgens bronnen van TTM.nl al getest hebben met de 32 m lange combinatie en positief verrast zijn over het rijgedrag van de combinatie. Naar verluidt is een CO2-reductie van 40 procent mogelijk. Deze zou nog verder stijgen bij toepassing van LNG-trucks.

TTM.nl heeft Ewals Cargo Care om toelichting op dit ambitieuze project gevraagd, maar via het hoofdkantoor was voor langere tijd niemand te bereiken.

15 reacties op “Foto’s: Ewals wil gaan rijden met 32 meter LZV

  1. Adrie Visbeen schreef:

    Goed initiatief van Bram Ewals . ik hoop dat EU officials dit goed bekijken
    Meest logische,efficiënte,milieu technische,veilige oplossing die er is te vinden
    50% van de weg door gebruik van 1 truck i.p.v. 2 en vermindering uitstoot Co2 .
    minder investering in trucks alleen een dolly en aanpassing trailer
    minder chauffeurs waardoor het probleem van schaarste word opgelost
    upgrading van chauffeurs die met dit type zouden rijden (LZV certificaat)
    Snel in te voeren waardoor zeer snel resultaat
    In Nederland ( vlak landschap) 3 trailers ook mogelijk(zie you tube visbeen roadtrain)

  2. H.J. schreef:

    Prima initiatief , in zweden lopen er al een paar op proef van DB Schenker op vaste route’s , ook daar zijn de resultaten erg positief . maar de treinlobby zal wel weer roet in het eten gooien helaas . Die denken nog steeds dat alles via het spoor kan .

  3. Jaap schreef:

    Goed idee heren,

    LZV van 25.25m is al niet altijd rendabel. En dit voertuig past ideaal in het drukke verkeer in Nederland. Mensen denk toch eens verder en niet alleen aan de portemonnee.

  4. Fred van Putten schreef:

    Één ding kan ik garanderen,dit krijg je er in Duitsland voorlopig niet door! Hier rollen ze nogsteeds over straat wegens de 25,25. meter! “Test vergunningen” de politiek incl.de ADAC vinden deze “Mega brummi’s ” helemaal niks.
    Fred van Putten,VP&P consult&projekt,Muenchen,Dld.

    • Harald van der Hoeven schreef:

      Der Deutsche Bahn heeft een te sterke spoorweg lobby in de duitse politiek.
      Transport en logistiek is niet erg vernieuwend en heel traditioneel ingesteld.
      De lonen van vrachtautochauffeurs met name in bij de systeemtransporteurs liggen ook erg laag, als er al niet met goedkope oost-europese charters gereden wordt.
      De LZV-XL van 32 meter is een innovatie vol kansen voor de goed opgeleide nederlandse chauffeur.

  5. Hans Taalman schreef:

    Dit is niet nieuw, in de jaren 90 van de vorige eeuw was er een bedrijf in klundert met precies hetzelfde idee.

  6. Andere Willem. schreef:

    Ja heel ‘goed’ plan.
    Zie de transporteurs maar die nu met een LZV rijden. Die verdienen bakken met geld…..
    Ook de chauffeurs op een LZV, komen nu met een veel beter salaris thuis………..

    In Zweden rijden ze idd al. Vos o.a. Maar daar rijden geen Zweden op……………
    In Zweden en Noorwegen zie je nu mondjesmaat Nederlanders met een LZV rijden, maar…… Hoe zal ik het zachtjes zeggen……. Er rijden er meer van het goedkope volk rond…………

    ‘Jullie’ zijn Europa vreemd. (Oeps.)
    In Nederland heb je een LZV certificaat nodig.
    In de rest van Europa kennen ze de LZV helemaal niet, dus laat staan dat ze een LZV certificaat kennen.
    Om in Scandinavie een LZV te mogen besturen volstaat een CE rijbewijs.
    (Ik heb het gereden, dus ik weet waarover ik praat.)

    Maar mocht Duitsland het ooit toelaten, en dan ook nog 60 ton……
    In Zweden zijn ze deze maand een stapje verder gegaan. Daar mag het nu 76 ton zijn. (Die zien de bui al hangen.)

    Finland is zelf nog een stukje verder gegaan, daar mag 25,25mtr al met 74 ton, en 32 mtr met 104 ton.

    Dus praat en denk rustig verder, en vergeet vooral niet welke scholing je er nog bij moet volgen.

    Om even op Ewals terug te komen. Stel dat Ewals het lukt in NL met 32 mtr.
    Dan komen daar allerlei eisen voor, voor de NEDERLANDSE chauffeur.
    Ewals mag mij bellen, ga ik het wel rijden. Ik heb buitenlands rijbewijs!!!!! Daar kunnen geen eisen aan gesteld worden, want die kent mijn land niet eens. 🙂

  7. Hoffmann.r schreef:

    En warom niet met de boot de Ms Vera of de Dynamica van Rotterdam en Antwerpen naar manheim ,dit heef heef Boekhout uit Bunnik gedan woor 20 jaar ,maar de Duitse varen er tegen in die tijd er was nog geen cabotage regels.
    De Rijn is toch ok een leuk alternatieve van de A3 of A61

  8. Andre Hof schreef:

    en alle tientallen miljarden die in train en OV gestopt zijn met autobelastingen zijn dus compleet zinloos geweest!

  9. Babbete schreef:

    Wat doet die ewals hier nog .
    Enkel Oostblok mannen in deinst
    Rot op maar je eigenland ,waar dat ook mag zijn .

  10. Peter schreef:

    Ze moeten eerst beginnen om alle chauffeurs op zijn minst engels te leren. Internationaal rijden en dan kennen ze alleen hun eigen taal. En vergunningen/regels moeten ze in heel Europa hetzelfde maken. Is nog zat te verbeteren.

    • Gerard Nooitgedacht schreef:

      Wat je rijden noemt van die oostblokkers. Vooruit is bijna geen probleem, maar bij achteruit rijden, schieten ze al in de stress, waarbij het erg lang duurt, om aan een kei te geraken, met ellende van dien. muren of andere obstakels zijn niet veilig. Ze rammen alles kapot, en ze kennen de technische kneepjes niet.

  11. Gerard Nooitgedacht schreef:

    Die oostblokkers die hier zijn, zijn van hun ezel verstoten, en in camion geschopt.

  12. Bianca schreef:

    Mijnheer “Andere Willem”: LZV-chauffeurs hebben hetzelfde salaris als een normale chauffeur. Ik kom tenminste niet met een ander salaris thuis dan voorheen. Zelfs minder omdat er bij ons ’s avonds bijna nooit terugvracht is!

    Over de LZV+….lijkt mooi, maar uit ervaring met zwaar transport, weet ik dat je boven bepaalde temperaturen met zulk zwaar spul niét mag rijden vanwege het zachter wordende asfalt, de spoorvorming en beschadigingen.
    Je hebt een probleem bij wegafsluiting, waar moet je keren, welke omleidingsroute, enz.
    Dat is met een LZV al lastig, laat staan met een nóg langere auto…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven