Exclusief: Rijden met autonome Freightliner Inspiration • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

Exclusief: Rijden met autonome Freightliner Inspiration

(JUNI 2016) – Freightliner is met afstand marktleider in de USA en een van de twee Amerikaanse truckmerken van Daimler. Onlangs pakte het merk behoorlijk uit. Tijdens de Mid American Trucking Show werd de gestroomlijnde hybride ‘Supertruck’ geïntroduceerd, en tijdens een presentatie in Las Vegas werd daar nu de ‘Inspiration truck’ met ‘Highway Pilot’ aan toegevoegd. TTM.nl was er exclusief getuige van dat deze truck een officieel kenteken kreeg in de staat Nevada en daarmee is de eerste gekentekende zelf rijdende truck ter wereld een feit.

Zelfrijdende (of autonome) trucks en platooning zijn thema’s waar de industrie momenteel erg druk mee is. Vorig jaar toonde Mercedes-Benz al de zelfrijdende Actros ‘Futuretruck’ op een afgesloten snelweg in voormalig Oost-Duitsland. Later kwamen Scania en DAF met hun platooning proeven, die deels op de openbare weg werden uitgevoerd. Alles wijst er op dat de truckindustrie een grote toekomst ziet in hightech trucks waarin de chauffeur nog slechts een soort toezichthoudende functie heeft.

Daimler nam in Europa het voortouw met de indrukwekkende presentatie in Magdeburg en die positie claimt het bedrijf met Freightliner nu ook in de Verenigde Staten. Opvallend is de omvang van de presentatie. Met PR en marketing lopen de Amerikaanse bedrijfswagenmerken niet voorop, maar Daimler is vast van plan om daar wat aan te doen. “We want to be the voice of the industry”, meldt de ceo van Daimler Trucks of North America, Martin Daum tijdens de presentatie. Een presentatie die deels werd geprojecteerd op de Hoover Dam, want in de USA doen ze alles graag net wat groter.

 

Toekomstbeeld: een zelfrijdende truck met niet langer een chauffeur, maar een controleur Parketvloer, wit leer en een lcd-scherm als dashboard in de Inspiration Truck Een simpele druk op de knop schakelt de ‘Highway Pilot’ in Hele bijzondere stroomlijnkappen voor het aangedreven tandemstel De grille met zijn blauwe led-verlichting is fraai gestyled De krant lezen op je tablet terwijl de truck met 70 mph voortraast: Het mag inmiddels in de USA Eerder toonde Freightliner deze ‘Supertruck’ stroomlijn en hybride studietruck Kijk mama! Het is een beetje met losse handen fietsen, het is even wennen
LCD scherm als dashboard. Inspiration, dat woord komt overal terug op deze auto Het allereerste kenteken ter wereld voor een zelfrijdende truck. Freightliner heeft er werk van gemaakt om er wat moois van te maken Freightliner heeft er werk van gemaakt om er wat moois van te maken Hier de ‘Inspiration’ naast het huidige model van de Cascadia. Alsof Jan des Bouvrie zich er mee bemoeid heeft.

Nevada
De USA bestaat, eigenlijk net als Europa, uit een lappendeken van staten met deels eigen wetten en regels. Zo kon het gebeuren dat de staat Nevada de wereldprimeur opeiste voor de allereerste gekentekende zelfrijdende truck. Gouverneur Brian Sandoval schroefde samen met Daimler ceo dr. Wolfgang Bernhard de eerste rode kentekenplaat op de Inspiration Truck voordat de heren samen wegreden met deze truck. Voor Daimler is het een belangrijk wapenfeit dat er nu op de openbare weg tussen het overige verkeer getest mag worden met de nieuwe techniek. De Inspiration Truck is in feite de Amerikaanse versie van de Actros Futuretruck. Met het officiële kenteken kan Daimler de techniek nu verder ontwikkelen en testen op de openbare weg. Gouverneur Sandoval is blij met de keuze van Daimler om in zijn staat te beginnen met testen op de openbare weg. ‘’Las Vegas is een stad die ontstaan is door het transport. Van een pleisterplaats op een belangrijke route groeide Las Vegas uit tot een wereldwijd bekende stad, maar het begon allemaal met wegtransport. Ook vandaag de dag zijn we nog enorm afhankelijk van wegtransport, en om die reden is het fantastisch dat de eerste ‘self driving’ truck hier een kenteken gekregen heeft. Wij geloven in deze nieuwe techniek voor een veiliger en efficiënter transport in de toekomst. Daimler zet hiermee de toon en wij zijn er trots op dat we een bijdrage mogen leveren aan dit project.”

Inspiration
De gekentekende truck is de zogenaamde ‘Inspiration Truck.’ Deze futuristische truck is gebaseerd op de Freightliner Cascadia, maar dan met een afwijkende, maar bijzonder geslaagde neus. De zelfrijdende Freightliner is herkenbaar aan de blauwe led-verlichting. Dat blauw werd gekozen om het onderscheid te maken, en het voorstel is om die kleur verlichting ook echt toe te staan voor alle zelfrijdende voertuigen. Dat heeft als voordeel dat het zelfrijdende karakter dan ongeacht het merk zichtbaar is. Voor zo’n kleurcode is wel wat te zeggen, alleen is het de vraag of de politie blij is met dat blauw. Verder is er veel aandacht voor stroomlijn bij de Inspiration. Heel apart zijn de stroomlijnkappen die de achterwielen volledig inpakken. Dit betreft een studie en de resultaten lijken zodanig hoopvol dat Daimler er voorlopig mee doorgaat. In het interieur valt vooral de ruimte op. Dat is standaard voor een Amerikaan, maar voor de Europese chauffeur blijft dat een droom. Het interieur is uitgevoerd met een parketvloer en alles in de cabine is wit. Heel on-Amerikaans dus eigenlijk en dat geldt ook voor het dashboard. Geen rijen metertjes en schakelaars maar een cleane layout met centraal een groot lcd-scherm. Echt hightech dus, en geheel in lijn met wat Mercedes-Benz al eerder toonde in Europa.

Auto-pilot
Zoals gezegd is de zelfrijdende Inspiration Truck vooral bedoeld voor meer veiligheid. De techniek aan boord wordt nooit vermoeid of afgeleid, en dat zijn eigenschappen die een chauffeur wel heeft. Onderzoeken wijzen uit dat een chauffeur die ontlast wordt door hightechsystemen tot 25 procent minder vermoeid raakt. Verder is de Inspiration Truck is volgens Freightliner zuiniger, veiliger, heeft een grote ‘connectivity’ en een hoge kwaliteit. Doordat de automatische piloot de techniek ontziet verwacht Freightliner minder onderhoud en een hogere ‘uptime.’ Dat zou vooral het gevolg moeten zijn van de rijstijl van de automatische piloot, maar ook van de grote mate van contact tussen truck en werkplaats. Zo worden slijtdelen tijdig vervangen en dat voorkomt stilstand. Verder zal de automatische piloot beter gebruik maken van alle systemen aan boord en dat komt het verbruik ten goede. En de chauffeur? Freightliner benadrukt dat er altijd een gekwalificeerde chauffeur aan boord moet zijn om toezicht te houden en de systemen te bedienen. Die chauffeur zal op de chauffeursstoel moeten blijven zitten met het stuurwiel binnen handbereik. Even een uiltje knappen zit er dus niet in. Officieel dan, want het is natuurlijk niet uitgesloten dat chauffeurs achter het stuur in slaap vallen. Dat gebeurt namelijk ook bij niet-zelfrijdende trucks en de gevolgen daar van kennen we allemaal. Het grote verschil is dat de zelfrijdende of ‘autonome’ truck ongelukken aan ziet komen en de chauffeur waarschuwt met alarmgeluiden en lichtsignalen.

Rijden
De bediening van de ‘Inspiration Truck’ is uitermate simpel, maar vanuit stilstand moet de truck wel eerst de snelweg op gestuurd worden. Het manoeuvreren en optrekken gaat dus net als ‘vroeger’ gewoon handmatig, dus met gezwengel aan een stuurwiel en het kijken in spiegels. De spiegels zelf zijn overigens grotendeels vervangen door monitoren aan de A-stijl. De reden dat er nog steeds kleine spiegels aanwezig zijn is de wettelijke verplichting. De spiegels op de Inspiration Truck zijn slechts 15 cm groot, en dat is precies wat de wetgever eist. Nadat we het terrein van de Las Vegas Speedway verlaten hebben, wordt de truck naar de Interstate Highway gereden. Na het invoegen worden alle waarden ingesteld net als bij andere moderne trucks met Adaptive Cruise Control. Vervolgens wordt met een speciaal knopje op het stuur de ‘Highway Pilot’ ingeschakeld. Eigenlijk is het enige wat afwijkt van de ACC zoals wij die kennen dat nu ook de besturing wordt overgenomen. Het enige wat de truck nodig heeft is goede belijning. Bij voorkeur een niet-onderbroken lijntje rechts en een onderbroken lijn links zijn voldoende. Stereo-camera’s, radar, sensoren en GPS werken nauwkeurig samen, waardoor de truck stuurt, anticipeert en constant alert blijft. De truck doet zijn werk keurig en duidelijk is dat hij zich aanpast aan het overige verkeer. Een meerijdende personenauto simuleert wat hinderlijke afsnij- en remacties en daar wordt keurig op gereageerd. Als de techniek het zelf niet meer vertrouwt, klinkt er een signaal. De chauffeur kan nu zelf beoordelen of hij het overneemt of dat hij de techniek zijn werk laat doen. De demonstratie is bijzonder overtuigend en de techniek lijk er klaar voor te zijn. De hordes die nog genomen moeten worden hebben vooral te maken met de aansprakelijkheid en de acceptatie door chauffeurs.

Tekst + Foto’s: Iep van der Meer, Daimler

Dit artikel werd eerder gepubliceerd in TTM.nl magazine van juni 2015. Feiten, namen, omstandigheden en andere details waren correct ten tijde van deze eerste publicatie. De redactie beseft dat deze in de tussentijd veranderd kunnen zijn. Hier kunnen echter geen rechten aan worden ontleend.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer