Na de zoveelste vertraging moet de Betuwelijn op 16 en 17 juni dan toch echt open gaan. De exploitant zeggen dat er animo genoegd is.
Exploitant Keyrail zegt aanvragen te hebben voor 70 goederentreinen per week. Eind dit jaar moeten er 50 treinen per dag over de Betuwelijn rijden, laat Keyrail weten. Dit jaar denkt de exploitant 16,3 miljoen ton goederen te vervoeren. In 2011 moeten dat er 26,6 zijn. De schatting is dat tegen dat jaar de Betuwelijn 80 procent van het spoorgoederenvervoer tussen Rotterdam en de Duitse grens afhandelt.
Veel spoorvervoerders staan nog niet te springen om de lijn te gebruiken. Keyrail zegt drie klanten te hebben en met de overige zes in gesprek te zijn. Klanten moeten voor 1 april aangeven hoeveel ze jaarlijks willen vervoeren. Railion, het grootste railtransportbedrijf, gaat wel meteen rijden op de Betuwelijn en zegt de lijn hard nodig te hebben.
Veel spoorvervoerders staan nog niet te springen om de lijn te gebruiken. Keyrail zegt drie klanten te hebben en met de overige zes in gesprek te zijn. Klanten moeten voor 1 april aangeven hoeveel ze jaarlijks willen vervoeren. Railion, het grootste railtransportbedrijf, gaat wel meteen rijden op de Betuwelijn en zegt de lijn hard nodig te hebben.
De gebruiksvergoeding voor de nieuwe goederenlijn blijft een gevoelig onderwerp. Na veel geruzie is deze vastgesteld op 1,15 euro per treinkilometer voor dit jaar. De bedoeling is dat het tarief tegen het einde van de concessie in 2011 met 10 tot 20 procent is gestegen.
Overigens zijn er nog steeds technische problemen met veel van de systemen, zoals het Europese beveiligingssysteem ERTMS/ETCS in de locomotieven. Het nieuwe systeem vertoont kinderziektes. De aannemer van de veiligheidsinstallaties in de tunnels, waaronder de sprinklers, loopt herhaaldelijk tegen nieuwe problemen aan. Ook de beweegbare automatische waterkeringen in de Sophiatunnel en de Pannerdensch Kanaaltunnel, die het achterland droog moeten houden, functioneren niet. Daarnaast zorgt koperdiefstal op en langs de lijn voor een onvoorziene kostenpost omdat testritten uitvielen en ’s nachts bewaking nodig is langs het gehele tracé.
Overigens zijn er nog steeds technische problemen met veel van de systemen, zoals het Europese beveiligingssysteem ERTMS/ETCS in de locomotieven. Het nieuwe systeem vertoont kinderziektes. De aannemer van de veiligheidsinstallaties in de tunnels, waaronder de sprinklers, loopt herhaaldelijk tegen nieuwe problemen aan. Ook de beweegbare automatische waterkeringen in de Sophiatunnel en de Pannerdensch Kanaaltunnel, die het achterland droog moeten houden, functioneren niet. Daarnaast zorgt koperdiefstal op en langs de lijn voor een onvoorziene kostenpost omdat testritten uitvielen en ’s nachts bewaking nodig is langs het gehele tracé.
Auteur: Pieter Wieman