Ga naar hoofdinhoud

Explosieve groei Oostenrijks transitverkeer

Het vrachtverkeer door Oostenrijk is de afgelopen twee maanden met 18 procent gestegen. Ook vorig jaar was al sprake van een forse toename. Hogere Maut en het spoor moeten het tij keren.

Een goed voorbeeld van die toename is de Oostenrijkse Autosnelweg A2 van Graz naar  Klagenfurt waar het truckverkeer afgelopen jaar met 12 procent is gestegen. Voornaamste oorzaak van die forse stijging is de Tsjechische auto industrie. Die alleen al is goed voor honderdduizenden tonnen onderdelen en materialen. Het aantal trucks dat de zogenaamde Pack Autobahn jaarlijst in transit passeert, overschreed vorig jaar de magische grens van een miljoen. De lokale autoriteiten hopen dat de Koralmspoorbaan, die in 2016 gereed is, verlichting zal brengen. Ook wordt gebouwd aan een groot overslagcentrum in Fürnitz. Wil Karinthië aan de Europese klimaatdoelstellingen voldoen dat moet het wegtransport in 2020 met 20 procent zijn teruggebracht. 
Het vrachtverkeer over de Tauern Autobahn is afgelopen jaar gedaald als gevolg van een verschuiving naar het spoor en een langdurige wegafsluiting.  De capaciteit van het Tauern spoortraject wordt op dit moment vergroot met 60.000 ton. Het vrachtverkeer over de Brenner steeg afgelopen jaar daarentegen met 10 procent. De grootste groei zit echter in de regio Wenen: ruim 40 procent! 
De Oostenrijkse verkeersminister hoopt dat de verhoging van de Maut met 4 cent tot 26 per kilometer het verkeer zal afremmen. Brussel heeft daarvoor nog geen toestemming gegeven.
 
Bron: ORF
 

 
Auteur: Pieter Wieman
 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer